
2024-06-24
Koncepcja kolejnych zmian organizacji ruchu
Są wnioski o wprowadzenie zmian organizacji ruchu na jednokierunkowy. Ostatnio takie zmiany wzbudziły wiele ożywionych dyskusji, ale przyniosły efekty w postaci poprawy bezpieczeństwa i utworzeniu nowych miejsc parkingowych. Nie wszędzie jednak zmiany udało się wprowadzić. Tam gdzie zmiany miały poprawić bezpieczeństwo kosztem miejsc parkingowych… zostały zablokowane.
Jakie są dzisiejsze propozycje?
Ulica Makowskiego
– wniosek szkoły, potwierdzony pisemnie przez mieszkańców okolicznych domów, którzy wyrazili zgodę na takie rozwiązanie.
Ulica Kalwaryjska
– rozmawiałem z mieszkańcami, którzy uważają, że organizacja ruchu z okresu 1 listopada jest lepsza i taka powinna zostać. Pytanie tylko, co z ruchem rowerowym wyznaczonym po obu stronach drogi.
Ulica Kopernika
– najbardziej problematyczna kwestia, bo dotyczy problemów poruszania się rowerzystów, to najbardziej problematyczny odcinek w sieci ścieżek rowerowych, bo trzeba przejechać fragment w ruchu ogólnym, a na tej ulicy jest to problem. I nie ma dobrych rozwiązań.
Zmiany organizacji ruchu to zawsze kwestia drażliwa. Ile razy podchodziliśmy do rozwiązania problemu zapewnienia bezpieczeństwa pieszym na ulicy 3-go Maja oraz Alfonsa Zgrzebnioka w Kozłowej Górze i zawsze rozbijało się to właśnie o konieczność wprowadzenia ruchu jednokierunkowego i zakazu parkowania.
Przy ulicy Kalwaryjskiej mamy pomysł na utwardzenie pobocza, żeby częściowo problem parkowania rozwiązać – wymaga to jednak jeszcze ustaleń ze Spółdzielnią Mieszkaniową. W przypadku Kopernika dobrych rozwiązań nie ma – jest po prostu za ciasno.
Pracujemy, a przedstawiam Państwu bieżące kwestie, które są rozpatrywane. Do dyskusji.
Komentarze
Uwaga! Dyskusja jest moderowana raz dziennie (zwykle rano) - komentarze nie pojawiają się od razu w momencie publikacji. Komentarze nie związane z tematem posta, obraźliwe, wulgarne nie są publikowane. Jeśli nie widzisz swojego komentarza sprawdź MOJE ZASADY i REGULAMIN
Co do propozycji zmian na Kalwaryjskiej “– rozmawiałem z mieszkańcami, którzy uważają, że organizacja ruchu z okresu 1 listopada jest lepsza i taka powinna zostać.”
Moim zdaniem warto by było zapytać ekspertów od ruchu drogowego, a nie mieszkańców, którzy mają osobiste korzyści z większej liczby miejsc parkingowych na ich ulicy, kosztem płynności ruchu i korków w innych częściach miasta. Alternatywnie, warto byłoby usłyszeć perspektywę kierowców, którzy chcą wyjechać z ulicy Kalwaryjskiej w stronę Dworu i dowiedzieć się, co o tym myślą. Jeśli propozycja przedstawiona na dołączonym obrazku zostanie zrealizowana, kierowcy, którzy uciekli z ulicy Wyszyńskiego przez boczne ulice, aby dostać się na ulicę Bytomską, będą mieli do wyboru: próbować się wydostać przez ulicę Żwirki, skręcić w lewo na ulicę Ziętka z ulicy Kalwaryjskiej lub Gimnazjalnej w godzinach szczytu. To spowoduje prawdopodobnie jeszcze większe korki, biorąc pod uwagę obecny ruch na tych ulicach.
Najlepiej byłoby zbadać faktyczny ruch w tamtym miejscu w godzinach szczytu, ocenić potencjalne skutki i na tej podstawie wyciągnąć wnioski. Niestety, obecne problemy z płynnością i bezpieczeństwem ruchu na wspomnianym odcinku drogi wynikają jedynie z nieprawidłowego parkowania mieszkańców po obu stronach – na trawniku oraz na chodniku po obu stronach jezdzni, trudna prawda jest taka, że gdyby straż miejska egzekwowała przepisy, droga byłaby bardziej przejezdna. Miasto może opracować plan dla miejsc parkingowych w tym miejscu, kosztem zieleni (która jest już wystarczająco uszkodzona przez pojazdy parkujące tam), dlatego nie byłoby to dużą stratą.
Kolejną rzeczą do sprawdzenia w zaproponowanym scenariuszu jest utworzenie kontrapasu dla rowerzystów – znaczące ułatwienie dla rowerzystów, szeroko stosowane np. w Tarnowskich Górach, spełniających swoją rolę przy nawet węższych uliczkach. Brak tego będzie skutkować wyrzuceniem rowerzystów również na ulicę ziętka – bezsens, biorąc pod uwagę to że miasto specjalnie namalowało oznakowania dla rowerów.
****Nie Żwirki a Wigury
Panie Krzysztofie, po pierwsze: problem ulicy Kopernika można rozwiązać np. poprzez zastosowanie nowego układu jezdni (zdjęcie i opis w artykule): https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/nigdy-wczesniej-nie-widzielismy-takiego-znaku-jest-pierwszy-w-polsce-bedzie-ich/f4wzyww?
Po drugie, my wciąż mamy sporo miejsca, proszę zerknąć np. na miejscowości we Włoszech i ich ciasne uliczki, u nas jest jednak znacznie więcej miejsca, które czasem jest marnowane (może to inne uwarunkowania prawne, nie wiem), proszę porównać monstrualne słupy oświetlenia z ul. Kopernika z tymi we Włoszech z wklejonego zdjęcia (tak, widzę kable energetyczne, ale je też można schować).
Proponuję przy okazji porządkowania ruchu drogowego ustawić zakaz jazdy rowerami na Bytomskiej, na odcinku Wyszyńskiego/Jana Pawła II.
Dlaczego❓❓
Bo jest równoległa ścieżka.
To ja proponuję zakaz ruchu samochodów w kierunku do centrum na odcinku od Ronda przy Kauflandzie do granicy ze Świerklańcem, bo równolegle biegnie DW911.
Będzie taki sam sens 😉
Damianie H. znasz pojęcie skrótu myślowego? Chyba nie, więc specjalnie dla Ciebie: to jest newralgiczny odcinek głównej ulicy miasta; już kiedyś była taka propozycja, ale nie było wtedy dla rowerów alternatywy. Teraz jest, i czas najwyższy by rowery nie tamowały ruchu i stwarzały zagrożenia.
Do 114: Nie możesz zakazać jednym uczestnikom ruchu drogowego poruszania się faworyzując innych. Tam nie ma ścieżki rowerowej wzdłuż Bytomskiej na omawianym odcinku. Oczywiście mogła by być, no ale wtedy trzeba by zakazać parkowania na chodniku i zrobić tam ścieżkę. Na bank wszyscy się ucieszą 😉
Ależ można, a nawet trzeba zakazywać. Po to właśnie są znaki zakazu 🙂 A ścieżka jest: Gimnazjalna, Ziętka, Kazimierza i Kopernika.
Aha czyli jak rowerzysta chce jechać “przez Piekary” to każesz mu jechać objazdem? To może zróbmy odwrotnie… tak jak piszesz puśćmy ruch, a z Bytomskiej deptak? ;))))
Ty to se możesz najwyżej w dużym pokoju zakazy stawiać. Na Kazimierza i Kopernika ścieżki rowerowe? Zapytałbym czy kiedyś tym jechałeś, ale to jak widać nie ma sensu 🙂 Jemu się nie podobają rowery, więc jedźcie wszyscy pół kilometra więcej i wspinajcie się na ten Giewont na Popiełuszki… marzyć ci nie zabronimy 🙂
Mnie to akurat zwisa. Ale wsiądź kiedyś do autobusu i posłuchaj ludzi wracających z roboty, co mówią jak sobie tak pyrkam Bytomską za rowerem (a w szczycie przegubem nie wyprzedzisz, nie ma szans).
Daremny jestes.
Jak ktoś mialby sie dostać do prostopadłych do Bytomskiej ulic❓❓
Daruj sobie epitety.
A teraz jak się dostaje? Czy autem, czy rowerem, nie trzeba koniecznie zajechać pod drzwi.
Nieprzekonanym życzę jazdy 8 km/h Bytomską za dziadkiem na składaku 🙂
Jeśli nie potrafisz wyprzedzić lub boli Cie rowerzysta na Bytomskiej to pojedź sobie inną drogą
Jeżeli chcesz żeby ktoś darował sobie epitety, to też popatrz chociażby na swój komentarz w moim kierunku. Sam kultury wypowiedzi i szacunku do rozmówcy nie masz zbyt wiele.
Dziadek na składaku jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu i gdy nie ma obok ścieżki, to nie masz prawa oczekiwać od niego, że nadrobi półtora kilometra do ścieżki, żeby Ciebie ucieszyć, a sobie przedłużyć przejażdżkę.
Druga sprawa jest taka, że akurat rowerem trzeba zajechać pod drzwi, bo w przeciwieństwie samochodu, ten z reguły trzymamy w domu/piwnicy.
Odpowiadając jeszcze na komentarz Twój powyżej: nie, tamta ścieżka nie jest alternatywą dla ulicy Bytomskiej. Próbowałem nią dojechać do MDK-u przy Bytomskiej i powiem Ci, że przy Rondzie na Sowińskiego stanąłem i musiałem zrezygnować i zawrócić żeby nie wjechać na Wyszyńskiego, a potem Bytomską, żeby Cię nie denerwować swoim rowerowym jestestwem.
damian damian damian szkoda słów
https://www.youtube.com/watch?v=b4TKmjhOTrY#t=24s
Jedyna opcja na Kopernika to zakaz parkowania na całej długości po obu stronach jezdni. Wtedy droga nadal może być dwukierunkowa i zarówno kierowcy jak i rowerzyści nie będą mieli problemu z jej przejechaniem. P jednej stronie jest netto ze swoim parkingiem a dalej nowe bloki również z własnymi parkingami. A w domkach każdy może wjechać autem na podwórko a nie blokować i tak już ciasną ulicę. Co do tego czerwonego wraku to jak będzie zakaz parkowania to legalnie można go łatwo odholować. Obecnie może stać aż wrośnie w kostkę bo ma powietrze w kołach i całe szyby więc jest ok :). Żeby go wywieźli ktoś by musiał w nocy wybić szybę wtedy na bank wrak stanie się wrakiem do odholowania. Warto tą zmianę z zakazem parkowania zrobić szybko a nie debatować latami nad jej wprowadzeniem.
Super pomyślane , te parkujące samochody to dramat , trzeba jechać slalomem a o czerwonym dostarczaku to już nawet nie wspomnę .
Dzień dobry.
Może na ul. Kopernika wprowadzić ruch jednokierunkowy dla pojazdów spalinowych, a pozostawić ruch dwukierunkowy dla rowerzystów.
Wg mnie i wielu rowerzystów, problemem sa zaparkowane auta.
Rower już się nie zmieści
Ten czerwony wrak stoi przy ulicy od 2 lat – było to już zgłaszane do UM w Piekarach. Urząd nic z tym nie robi, ostatnio właściciel tylko przepchnął ten samochód o 3 metry do tyłu i dalej niszczeje. W końcu dojdzie tam do wypadku.
A co ma zrobić “urząd” jak są określone przepisy kiedy i co można, napisać na necie to potrafi chyba każdy i wszystko, chyba zdaje Pan sobie sprawę – no chyba że nie – że SM działa na podstawie obowiązujących w kraju przepisów, nie tworzy ich tylko kontroluje przestrzeganie. Urząd nic nie robi, takie stwierdzenie pokazuje tylko ignorancję.
(KOMENTARZ USUNIĘTY PRZEZ MODERATORA)
Problem zniknie w ciągu tygodnia.
Do Leon – art 255 § 1. Kto publicznie nawołuje do popełnienia występku lub przestępstwa skarbowego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. W związku z powyższym komentarz Leona powinien zniknąć z tego forum . a dziwię się że pozwolił pan Turzanski go opublikować
Przepraszam, moje niedopatrzenie. Komentarz usunięty. Panie Leonie takie komentarze nie będą publikowane, a powtarzanie radykalnych wypowiedzi może skutkować blokadą możliwości dyskusji na blogu.
Ok. Rozumiem i przepraszam.
Miało być z lekkim uśmiechem, ale chyba nie wyszło.
Halo… jest tu administrator? Ban się należy
niech się Pan puknie w głowę z takimi komentarzami
Nie no , z tym komentarzem to zły pomysł . Ale odgórne zarządzenie aby usunąć wrak jak najbardziej na tak .
Podpiszę petycję w sprawie usunięcia tego czerwonego grata . Przecież to nie jeździ tylko stoi i miejsce zajmuje , na złom z tym
Jeżeli stoi już dwa lata i nie jest ruszany to pewnie nie ma przeglądu technicznego. Auto bez przeglądu technicznego nie może stać na ulicy bo nie jest dopuszczone do ruchu. Taki samochód może tylko stać na parkingu lub prywatnym terenie.