KRZYSZTOF TURZAŃSKI
SŁAWA UMIŃSKA-DURAJ

Krzysztof Turzański Sława Umińska-Duraj

2022-09-05

Rowerem po mieście

W tej chwili to może nie najłatwiejsze zadanie, ale widać, że system dróg rowerowych powstaje w Piekarach Śląskich i będzie tworzył całą sieć połączeń. Na ten cel pozyskaliśmy z UE kilkadziesiąt milionów złotych. Z dużymi opóźnieniami i wieloma problemami, ale konsekwentnie i krok po kroku doprowadziliśmy ten projekt do finału.

Do końca roku wszystkie istniejące odcinki powinny zostać połączone. W całym mieście trwają prace i zaczyna to naprawdę nieźle wyglądać. A przecież to jeszcze nie koniec. Projektujemy i planujemy kolejne odcinki, aby dalej rozwijać połączenia rowerowe umożliwiając poruszanie się rowerem po całym mieście, pomiędzy wszystkimi dzielnicami.

Jednocześnie swój projekt realizuje Metropolia, której celem jest stworzenie sieci połączeń między miastami. Do tego rower miejski, którym będzie można poruszać się po mieście i pomiędzy miastami. Na to wszystko trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, ale perspektywy są kuszące.

Do tego tekstu na blogu sprowokował mnie materiał zamieszczony na profilu Foto Piekary Śląskie. Zobaczcie “przejazd” fotografa po mieście – z uwzględnieniem gotowych odcinków, jak i tych w budowie. Obszerna galeria zdjęć najlepiej pokazuje i uświadamia z jak dużym zakresem inwestycji mamy do czynienia.

Miłej wycieczki.

PS. Na bieżąco zgłaszacie swoje uwagi – usterki i rzeczy do poprawy. Wszystko staramy się realizować na bieżąco. Ścieżki nie są odebrane. Na Sportowej będzie wymieniany cały asfalt – nie odbierzemy spękanej nawierzchni. Poprawki będą dotyczyć także przejazdów na rondzie Andaluzji i wielu innych miejsc. Co nie zmienia faktu, że dziękuję za wszystkie sygnały i zgłoszenia – pozwalają nam one dopilnować, aby drogi rowerowe spełniały standardy i Wasze oczekiwania. Dlatego jak coś zauważycie – piszcie. Razem zmieniamy Piekary Śląskie.

← Powrót

Komentarze



0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
23 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
2 miesięcy temu

Szanowny Panie zamiast zachwycać się samym sobą proszę o nadzór na podległymi jednostkami., może Pan i Pana zastępca zamiast siedzieć za biurkiem będziecie pełnić nadzór nad podległymi jednostkami. A konkretnie chodzi o prace przy wymianie wodociągu na Wyspiańskiego. Tydzień temu położono nowy asfalt dzisiaj go zrywają i są ludzie z miasta chyba z prywatnej firmy z Piekar Sl i przedstawiciel wykonawcy. Szkoda, że nikogo nie było jak kładli nowy asfalt żeby odebrać prace i sprawdzić czy wszystko jest dobrze zrobione. Nadzór w mieście i podległych spółkach to jedna wielka tragedia widać to po ZGK gdzie zmienia się kolejny Prezes i tak dalej ryba zawsze psuje się od głowy. Nie nadajecie się do rządzenia i tyle ale za to pięknie przemawiacie

Witek
Witek
2 miesięcy temu
Reply to  Piotr

Odpowiadając na krytyczny wpis Pana Piotra informujemy, że w trakcie układania nawierzchni asfaltowej (po zakończeniu budowy wodociągu w ul. Wyspiańskiego) ciężki samochód stosowany do przewożenia mieszanki mineralno-bitumicznej, rozściełacza do asfaltu oraz walca, uszkodził krąg studni starej kanalizacji sanitarnej. 
Ze względu na charakter robót nie było możliwości przerwania układania masy asfaltowej, a naprawa studni mogła zostać rozpoczęta dopiero po ułożeniu nawierzchni asfaltowej.
Osoby nie znające technologii prowadzenia prac drogowych, mogły odnieść wrażenie, że prace prowadzone są chaotycznie, tymczasem było zupełnie odwrotnie, a reakcja pracowników firmy wykonującej prace na niespodziewane zdarzenie była przemyślana i profesjonalna.
Witold Jajszczok, rzecznik prasowy MPWiK w Piekarach Śląskich

Last edited 2 miesięcy temu by Witek
Thomas
Thomas
2 miesięcy temu

Jakie inne mamy jeszcze plany do realizacji w najbliższym roku oprócz ścieżek rowerowych ?

Trewq
Trewq
2 miesięcy temu

mhmm… a tutaj na załączonym obrazku osoba nadal czeka na odpowiedź, takie to macie podejście do mieszkańców tam u siebie w UM :⁠-⁠|
czas tylko aby edukować rowerzystów, że od listopada 2021 nie mają pierwszeństwa gdy zbliżają się do przejazdu, muszą dopiero się na nim znajdować aby mieć pierwszeństwo przed kierowcą samochodu więc jak jakiś rowerzysta wjedzie na pełnej k..wie zza cmentarnego muru przy ośrodku zdrowia, to można takiego delikwenta skasować i będzie jego wina :⁠-⁠D
(EDIT: dlaczego obrazek się nie ładuje, czyżby zbyt dużo znaków w komentarzu?)

Last edited 2 miesięcy temu by Trewq
Ola
Ola
2 miesięcy temu

A tam gdzie ścieżki rowerowe najłatwiej zrobić to ich niema.
Z Dąbrówki przez Brzeziny na manhattan i z Brzezin do kamienia a z kamienia na szarlej.
No cóż w końcu my nie lipka i city center

Lidia
Lidia
2 miesięcy temu

Szkoda tylko że Piekary Śląskie kończą się na oś. Powstańców, a reszta dzielnic do Piekar nie należy.

Mieszkaniec KG
Mieszkaniec KG
2 miesięcy temu

Proszę o informacje na kiedy jest planowane zakończenie budowy ul Radzionkowskiej?
I czy na zimę zostanie uruchomiony tymczasowy przejazd tą drogą?

Anonim
Anonim
2 miesięcy temu

A czy na zimę będzie uruchomiony jakiś przejazd ta drogą?

Rydwan
Rydwan
2 miesięcy temu

Witam,
jeśli można to kilka uwag odnośnie odcinka biegnącego przez osiedle Sowińskiego. Może coś z tej listy udałoby się poprawić / zgłosić wykonawcy przy odbiorze:
1). Za blokiem należącym do wspólnoty – os. Sowińskiego 3 jest stary chodnik z charakterystyczną kwadratową kostką. Chodnik ten w dwóch miejscach dochodził do chodnika/ścieżki przed remontem. Natomiast po wykonaniu ścieżki w związku z przeprowadzonymi pracami został rozkopany i w tej chwili kończy się zakopany ziemią kilka metrów przed ścieżką prowadząc do… nigdzie. Komplikuje to przejście gdyż mieszkańcy przechodzą przez ten zakopany / zniszczony fragment i tym samym roznoszą ziemię na ścieżkę rowerową.
2). Również w tej okolicy czyli pomiędzy blokami Sowińskiego 3 oraz Sowińskiego 5 (wzdłuż placu zabaw z SM) wykonano bardzo fajny fragment chodnika – dość szeroki jak na osiedlowe standardy 🙂 tak szeroki, że aż kusi by może przejechać przez niego autem. Takiej pokusie nie mogli się kilkukrotnie już oprzeć kurierzy, którzy wykorzystali ten odcinek chodnika do skrócenia przejazdu na drugą cześć osiedla. Może warto by na początku tego chodnika postawić jakąś barierkę (np coś w stylu tego co przez chwilę stało na leśnym odcinku ścieżki w drodze z osiedla wieczorka na Świerklaniec)
3). Kolejna kwestia również związana z taką barierką – przejazd przez wewnętrzną osiedlową drogę właśnie w wskazanym powyżej miejscu czyli pomiędzy blokami Sowińskiego 3 / Sowińskiego 5 w kierunku Sowińskiego 4 / Sowińskiego 6 – wiem że droga tam prowadząca jest wewnętrzną osiedlową, na której obowiązuje ograniczenie prędkości. Jednak ze względu na ograniczoną widoczność (samochody parkujące po obu stronach drogi) rowerzyści przecinający tą drogą stają się dla kierowcy widoczni w ostatnim momencie i kwestią czasu pozostaje gdy będziemy świadkiem kolizji w tym miejscu. Piszę to z jednej strony jako mieszkaniec osiedla, a z drugiej jako zapalony rowerzysta – ten odcinek ścieżki aż prosi o to żeby śmignąć szybko na drugą stronę 🙂 może by tak wskazane powyżej barierki zastosować również na szerokości ścieżki rowerowej wymuszając spowolnienie użytkowników ścieżki (pamiętajmy że to odcinek osiedlowy, na którym już teraz jeździ dużo dzieci czy to na rowerach czy na hulajnogach, a widoczność jest naprawdę bardzo ograniczona)
4). Wykonanie “przejść” przez ścieżki. Patrząc na odcinki wykonane przy rondzie można zauważyć że każde przejście ścieżki przez chodnik jest na chodniku zakończone charakterystyczną żółtą kostką z uwypukleniem. Na odcinku prowadzącym przez osiedle Sowińskiego brak jest takich elementów – w okolicy ogródków działkowych (za blokiem Sowińskiego 6), przy placu zabaw oraz siłowni. Niby drobnostka ale może wymusić na pieszym konieczność spojrzenia w lewo/prawo czy po ścieżce nie porusza się rowerzysta.
5). No i aspekt wizualny na koniec. Wiadomo, że przy takim zakresie prac wszystkiego nie jesteśmy w stanie przypilnować i te uwagi mogą zostać zignorowane, ale w miejscach gdzie była wybierana duża ilość ziemi (pomiędzy blokami Sowińskiego 4 i Sowińskiego 6) pozostała skarpa, która opada bezpośrednio do krawężnika ścieżki i chodnika. Następnie została przysypana nową ziemią (takie wykończenie). Niestety przy pierwszym deszczu wszystko będzie spływać na ścieżki i chodnik. Poza tym w kilku miejscach wystają korzenie z drzew rosnących wokół. 
To narazie tyle przemyśleń. Trzymam kciuki za szybkie i bezproblemowe zamknięcie projektu i byśmy mogli jak najprędzej śmigać przez całe Piekary na dwóch kółkach.
Pozdrawiam

Maciej Czempiel
Maciej Czempiel
2 miesięcy temu
Reply to  Rydwan

Ad 1). Pomiędzy blokami Sowińskiego 3 i 5 już jest nowy chodnik, łączący istniejące (ukośne) stare chodniki.
Dłuższy odcinek powstał na koszt Wspólnoty Mieszkaniowej Sowińskiego 3 od ścieżki rowerowej w stronę budynku a krótszy w pasie zieleni pomiędzy ścieżką rowerową i chodnikiem na koszt inwestora.
Na ścieżce rowerowej w tym miejscu powstanie oznakowane przejście dla pieszych.
Chodnik w stronę Sowińskiego 9, na terenie WM Sowińskiego 3 (obok transformatora), musi odtworzyć wykonawca na swój koszt.
Trochę to trwało, “chodziłem” za tym dwa miesiące, ale konieczna była zmiana projektu i uzgodnienia pomiędzy zarządcą wspólnoty, urzędem miasta, inspektorem nadzoru, projektantem i wykonawcą.

Rydwan
Rydwan
2 miesięcy temu

Panie Macieju dziękuję za szczegółową odpowiedź i osobiste zaangażowanie w sprawę. Sytuacja jest dość dynamiczna, bo pisząc mojego posta rano “łącznika” jeszcze nie było, a wracając późnym popołudniem już się pojawił 🙂 gdybym miał się doczepić do czegoś to znowu ten łącznik w miejscu styku z ścieżką nie jest zakończony tymi wspomnianymi wyżej żółtymi kostkami, a jak Pan wspomniał będzie tam oznakowane przejście (ale zaznaczam, że nie znam się i nie wiem czy jest przyjęty jest jakiś ogólny standard wykonania czy wykonawca każdego odcinka robi to według własnej koncepcji).
Pozdrawiam!

Budweiser
Budweiser
2 miesięcy temu

A kiedy w naszym mieście Panie Krzysztofie zainstalują ławkę z polską flagą zwaną instalacją. Moim marzeniem jako rowerzysty jest sobie na niej posiedzieć. Oczywiście proszę to traktować w firmie żartu ale pod kopcem mogła by taka być i obowiązkowo regulamin było by fajnie śmiesznie

Budweiser
Budweiser
2 miesięcy temu

No drugie te ławki. To nie jest ławeczka ona waży 1.5 t. ale na Kopcu by mogła być. Atrakcja turystyczna jak marzenie. Do tego radnych z PiSu by stali i pilnowali bo ktoś złamie regulamin.

Plażowicze
Plażowicze
2 miesięcy temu

Niedługo będzie Pan mógł schować głowę w piasek.
W piasek na ścieżce MOSiR -zapora 🙂

Andrzej
Andrzej
2 miesięcy temu

Z ciekawości zapytam
Czy w naszym mieście ścieżki rowerowe budowane są zgodne z …
Dz.U.2016.0.124 t.j. – Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Konkretnie § 47 Szerokość ścieżki rowerowej ?

rowerrzysta
rowerrzysta
2 miesięcy temu
Reply to  Andrzej

Tak, zgodnie z rozporządzeniem.
Dlatego m.in. nie ma ścieżki rowerowej na Bytomskiej.
§ 47. 1. Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
1) 1,5 m – gdy jest ona jednokierunkowa;
2) 2,0 m – gdy jest ona dwukierunkowa;
3) 2,5 m – gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi.
2. Szerokość ścieżki rowerowej należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje.

Michał
Michał
2 miesięcy temu

Jakie odcinki są w fazie projektowania i planowania w Piekarach? Można uchylić troszkę tajemnicy