2025-10-29
S11 – możliwe warianty komunikacyjne
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła trzy warianty skomunikowania Piekar Śląskich z mającą powstać drogą ekspresową S11. Dziś zaplanowano dyskusję publiczną na ten temat – spotkanie odbędzie się o 17.00 w Miejskim Domu Kultury przy ul. Bytomskiej.
Poniżej przedstawiam szczegóły zaproponowanych rozwiązań:
Wariant nr 1
Nie przewiduje bezpośredniego wjazdu na S11 z ulic Podmiejskiej i Karola Miarki – czyli z końcówki bytomskiej obwodnicy, którą dziś porusza się ruch ciężarowy z Piekar, Radzionkowa i Bytomia. Cały ruch w kierunku Bytomia miałby być kierowany na rondo przy ul. Bytomskiej i Granicznej.
Z kolei wjazd na S11 w kierunku północnym wymagałby przejazdu z ulicy Podmiejskiej i Karola Miarki przez nowe rondo przy ul. Pod Lipami. W praktyce – oznacza to dodatkowe zatory i komplikacje komunikacyjne w tej części miasta.
Dodatkowo, aby z ul. Bytomskiej wjechać na S11 w kierunku północnym, należałoby przejechać aż trzy ronda – Bytomska–Graniczna, Karola Miarki–Podmiejska i Pod Lipami. To rozwiązanie mogłoby poważnie utrudnić zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy.
Wariant nr 2
Zakłada bezpośredni zjazd z ul. Podmiejskiej – Karola Miarki na S11 w obu kierunkach. Możliwe byłoby także zjechanie z S11 – zarówno z północy, jak i z południa – na rondo przy tej ulicy.
Z ronda Bytomska – Graniczna kierowcy mogliby wjechać na A1 i S11 w obu kierunkach.
Ten wariant różni się jednak od pozostałych tym, że nie łączy S11 z ul. Pod Lipami – w przeciwieństwie do wariantów 1 i 3. I tu najlepiej byłoby wprowadzić rozwiązania z wariantów 1 i 3 co znacznie poprawiłoby komunikację w tym rejonie.
Wariant nr 3
Nie przewiduje bezpośredniego zjazdu z S11 (z kierunku północnego) na ul. Bytomską.
Ruch z północy musiałby więc kierować się do centrum – ulicami Pod Lipami lub Karola Miarki – co grozi paraliżem komunikacyjnym w rejonie Bytomskiej i Wyszyńskiego.
Aby z S11 (z północy) wjechać na autostradę A1, trzeba byłoby zjeżdżać wcześniej – przez ronda przy ul. Pod Lipami i Podmiejskiej – co również mogłoby powodować korki.
Podsumowanie
Z punktu widzenia mieszkańców Piekar Śląskich i sąsiednich miast najbardziej racjonalny wydaje się wariant nr 2 i takie wspólne stanowisko będziemy przedstawiać Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Uwzględnia ono zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy, przy czym warto byłoby rozważyć w nim także dodatkowe połączenie w rejonie ul. Pod Lipami – tak jak w wariantach 1 i 3 – co powodowałoby właściwie brak zastrzeżeń do zaproponowanych rozwiązań komunikacyjnych.
Co nas martwi?
W przypadku takich inwestycji często pojawia się pokusa „oszczędzania” na rozwiązaniach technicznych.
Tanio jednak nigdy nie oznacza dobrze. W przeszłości „tanio” postawiono most nad Szarlejką, który dziś jest wąskim gardłem komunikacyjnym i powodem korków.
Chciałbym, żebyśmy uniknęli takich problemów podczas budowy S11. Wręcz przeciwnie – żeby zamiast generować nowe trudności, S11 rozwiązała obecne bariery komunikacyjne.
Mam nadzieję, że w tej sprawie będziemy mówić jednym głosem – zarówno w mieście (Rada Miasta i Prezydent), jak i z miastami ościennymi oraz całym regionem.






Komentarze
Uwaga! Dyskusja jest moderowana raz dziennie (zwykle rano) - komentarze nie pojawiają się od razu w momencie publikacji. Komentarze nie związane z tematem posta, obraźliwe, wulgarne nie są publikowane. Jeśli nie widzisz swojego komentarza sprawdź MOJE ZASADY i REGULAMIN
Dzień dobry,
Czy w tych wariantach jest uwzględniona velostrada nr 2? W Bytomiu właśnie podpisano umowę na PFU. Bytomski odcinek ma przebiegać zachodnią stroną s11 więc w Piekarach velostrada będzie musiała przecinać węzeł s11/a1.
S11 nie będzie się dopasowywać do ścieżek rowerowych – odwrotnie, trzeba będzie dostosować velostrady do S11. W trakcie projektowania – PFU uwzględnia korytarz S11.
Te rozwiązania są ciekawie przygotowane z mojego punktu widzenia.
Nie jestem specjalistą więc proszę mnie poprawić jezeli się mylę, ale dotychczasowe doświadczenia europejskich aglomeracji pokazują że budowa nowej drogi rozwiązuje problemy komunikacyjne na chwilę gdyż pojawia się pokusa dodatkowego zagęszczenia istniejących terenów mieszkalnych czy usługowych.
Czy Pana zdaniem to jest również przypadek Piekar Śląskich? Czy istnieje ryzyko że po budowie z kameralnego miasta staniemy się mieszkalnym molochem?
Powstanie wiele mieszkań na Józefce przy Kamiennej, rozrasta się Lipka, oraz rejon nieopodal byłego sądu. To wygeneruje duży ruch samochodowy.
Co fakt to fakt, do tego trzeba doliczyć pola na przeciwko lipki. Zastanawiam się czy kiedykolwiek padł pomysł aby te pola przy S11 zalesić? Skoro uprawa się nie opłaca, lasy Państwowe chcą kupować tereny… to może nie każdy centymetr pod mieszkaniówkę? Panie Prezydencie padł kiedyś taki pomysł?
Panie Krzysztofie wszyscy mówią o centrum, jak wygląda sytuacja na wysokości Kozłowej Góry i połączenia przez Radzionkowską? Mieszkańcy tamtych rejonów pewnie też by chcieli wiedzieć na czym stoją.Również jesteśmy mieszkańcami Piekar i również ten temat nas dotyka, a na żadnym zaprezentowanym wariancie nie ma tego kawałka który nas dotyczy.
Tutaj nic się nie zmieniło w stosunku do przedstawionych dokumentów z poprzednich konsultacji. GDDKiA pokazała teraz tylko ten odcinek – ale oczywiście przygotuję kolejny wpis obejmujący ten zakres.
Zaglądaj na strone GDDKiA to będziesz na bieżąco. Tu masz link ale mapy są ogólne. Wariant niebieski jest preferowany.
https://www.gov.pl/web/gddkia-katowice/pierwsza-z-dwoch
Jestem zaznajomiony z tą stroną i wariantami, jednak omówienie do tej pory skupiało się na zwieńczeniu S11 przy autostradzie. Widać ingerencję w Radzionkowską oraz działki z domostwami. Stąd moja prośba o osobny post omawiający wspomniany obszar, aby informacje dotarły do jak największej ilości mieszkańców którzy będą mogli zareagować na czas w przypadku krzywdzącego wariantu
Tutaj warianty były przedstawiane na wcześniejszych konsultacjach – w poprzednich latach i nie doszło do żadnych zmian. Poprosiłem GDDKiA o materiały – napiszę jak tylko dostanę.
Zasadniczo na skrzyżowaniu z JPII S11 odchodzi od DW911 i idzie polami w stronę Radzionkowskiej.