KRZYSZTOF TURZAŃSKI
SŁAWA UMIŃSKA-KAJDAN

Krzysztof Turzański Sława Umińska-Duraj

2014-08-01

Hybrydowe autobusy MZKP

Cztery autobusy hybrydowe zakupione przez PKM Świerklaniec zaprezentowano wczoraj na tarnogórskim Rynku. Pojazdy marki Volvo to pierwsze wyprodukowane i zakupione w kraju tego typu autobusy. Dziś wyjechały już na miejskie trasy. Możemy tylko pozazdrościć.
Volvo 7900 Euro 6 i trzy Volvo 7700 Euro 5, w barwach kojarzących się z przyrodą i czystym, ekologicznym środowiskiem oraz oklejone widokami Tarnowskich Gór zasilą flotę przewoźnika i będą jeździły na liniach 1 i 64 w Tarnowskich Górach.
Po wymianie blisko 50 autobusów za około 50 mln złotych, a teraz z hybrydami, mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce – przekonuje Henryk Szudy, prezes MZKP.
Ogromną zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, iż silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki temu Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39% mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.
– Pod koniec XVIII wieku Tarnowskie Góry wiodły prym sprowadzając do miasta maszyna parową, dziś znów jesteśmy pierwsi – komentował pojawienie się w mieście autobusów hybrydowych Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór.
Duży może więcej? Patrząc na rozwój MZKP (nowy dworzec autobusowy w TG, nowy tabor autobusowy, teraz hybrydowe autobusy) można się nad tym zastanawiać. Prezydent Stanisław Korfanty przekonywał, że Piekary będą się miały lepiej w KZK GOP. Czy miał rację?

źródło: UM Tarnowskie Góry

Czytaj onet.pl: Hybrydowe autobusy wyjeżdżają na drogi regionu

← Powrót

Komentarze



0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

Nie ma co się ekscytować hybrydami, bo póki co najmniej dwie więcej stoją niż jeżdżą.

Anonim
Anonim
9 lat temu

Ta hybryda jeździ po Piekarach na 192 🙂

piekarska flanca
9 lat temu

Ekologię trzeba wspierać zawsze, bo lepiej żyć w zgodzie z naturą ….. ale nie za wszelką cenę. Jak kogoś nie stać to nie może kupować cudów hybrydowych … najpierw trzeba pomyśleć i by miasto było na topie, środki od przeciębiorców płynęły, robota w mieście była …. Co zrobił SK przez swoje wieke lat panowanie ….. kasa wciąż pusta bo rozmawiać i otwartym być się nie bardzo chce …… ciągnijmy tak dalej – pięknym skansenem zostaniemy !!!!
Ten gość już się wypalił , pomysłu żadnego nie ma, miasta nie rozwija, tylko stołek na kolejną kadencję mu we łebie siedzi …..
Ja chcę zmiany …… !!!!!!!!!!!
Wszystko lepsze niż to co teraz ………..

joseph
9 lat temu

Nieprawda ze jezdza tylko po TG. Jade wlasnie hybryda na linii 192 i jestem zawiedziony: autobus bardzo trzesie, komora silnika juz rozklekotana i strasznie drzy caly czas irytujac dzwiekami, w srodku zamontowane stare porysowane zniszczone kasowniki, brak wyswietlacza k informacji o tznanego z manów, brak jakichkolwiek informacji o tym ze to autobus hybrydowy. Grafiki ludzi na zewnatrz busa maja sie jak piernik do wiatraka. Haslo bialy slask jest raczej rasiostowskie niz ekologiczne i niewiele mowi… Falstart na calego

piekarska flanca
9 lat temu

To tylko takie pierde, pierde …… o niczym ! Kto ma walczyć o to by w Piekarach autobusy śmigały ? Nie muszą być hybrydy …. byle ich więcej było i na czas ….. ludzie z Piekar jeszcze nie żyją w matrixie i chwała im za to!!!
O dobre połączenia i dojazd do pracy ludziom z okolicy chodzi ……… Ale tak prostej sprawy ni w ząb nie potrafią pojąć urzednicze kapuściane głąby ……
Masakra …. gdzie my żyjemy …… A prezydent wie coś, czy tylko głowę w piasek chowa zwyczajowo ?????? I temat jak zwykle ignoruje ???? …..

asdf
9 lat temu

Co z tego, że Piekary mogą chcieć zwiększenia kursów na linii X, jesli okoliczne miasta powiedzą, że nie będą płacić, bo ich mieszkańcom jest to niepotrzebne… Ile czasu trwało uruchomienie 192 na Chorzów… Kilka lat, a czemu? Bo Bytom (i początkowo Chorzów) nie chcieli płacić… W końcu udało im się jakoś dogadać i puścili te kilka kursów do Chorzowa…
I czemu 148/185 kursują rzadziej do Bytomia? Bo Bytom uznał, że ich nie stać na płacenie na te linie…

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  asdf

Ile trwało ?. O linię to walczyła radna, a czy Korfanty kiwnął w tym temacie palcem wcześniej niż przed wyborami ?. Nie przypominam sobie. Ważniejsze było to, że stara się o to niedobra radna z opozycji. Korfanty ma w d*pie problemy mieszkańców z dojazdem. Jemu mieszkańcy są potrzebni pod urną. Mnie wciąż rozczula to podejście, “bo to są koszty”, a gdzie są przychody ?. Czy komunikację mamy za darmo ?. Czy ktoś w KZK GOP lub urzędzie myślał kiedykolwiek jak zwiększyć przychody ?. Podnoszenie cen biletów tylko tą komunikację wykończy, a nie poprawi przychody.
Autobusy może i kursują rzadziej do Bytomia, ale do tego dochodzi JAK KURSUJĄ, a to już nie jest wina Bytomia tylko Piekar i jak wyglądają rozkłady w głębi Manhattanu.A wszystko zaczyna się zawsze od tego samo – braku argumentów i pomysłu na komunikację połączoną z totalnym oporem na zmiany.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

W Piekarach walka o autobusy idzie jak krew z nosa, bo w UM panuje zerowe pojęcie o komunikacji. Przy okazji posiłkują się “opiniami” KZK GOP, a tamci zamiast myśleć co i jak zmienić to myślą nad tym co by tu wymyśleć za bzdurny argument byle zmian nie wprowadzać.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

W MZKP traktowali Piekary nieciekawie, podobnie Piekary traktowały MZKP.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

MZKP się odbiło od dna po wyjściu od nich Piekar. Wcześniej to i tak traktowali tam Piekary nieciekawie. Jak jakieś nowe busy przyszły to po TG jeździły. Jak PKM Świerklaniec wygrywał przetargi to najlepsze busy z Piekar posyłał na te linie. Dobrze, że nas tam nie ma. Dworzec na OW może i by nam wyremontowali, ale taki jak w TG by pewnie nie zrobili.

anonim
anonim
9 lat temu

Najważniejsze w zamianie MZKP na KZKGOP była dieta dla prezydenta którą KZK płacił a MZKP nie płacił.
Po wyroku WSA który nakazał zwrot diet niewykluczone że Korfanty postanowi wrócić do MZKP.
W Tarnowskich Górach prezydent Piekar miał znaczący głos jako jeden z dwóch największych członków.
W KZK mógł pogadać najwyżej z wójtem Bobrownik (przed aresztowaniem).

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  anonim

Tylko po co im ten głos jak oni w temacie nie mają nic do powiedzenia, bo nie pojmują o co w tym chodzi, a dwa i tak z tego nie korzystają to mało ich to obchodzi. A jak się już któryś odezwie to się tylko za głowę można złapać.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

Jacy pierwsi jesteśmy ???. PKM Sosnowiec jest pierwszy posiadając od kilku lat dwa Solarisy Urbino 18. Druga jest Warszawa posiadająca 4 x SU18, a Tarnowskie Góry są dopiero trzecim miastem z Hybrydami.
I z całym szacunkiem Krzychu, ale zakończ już to pier… o cudowności MZKP. Sam pisałeś nie tak dawno, że jak musisz to wybierasz rower, bo jest szybciej i tu jest sedno problemu. Co z tego, że kupili trochę autobusów ?. Kupili aż 4 hybrydy, z czego 3 używane, do tego PKM kupił kilkanaście zwykłych również używanych Volv. Poza tym napłynęła w ostatnich tygodniach rzeka badziewia z Białorusi. Jakość +/- porównywalna z KZK GOP. Tylko po co te piękne autobusy jak i tak jeżdżą coraz bardziej puste. Póki będzie drogo i długo (licząc jazdę, przesiadki i czas, który tracisz musząc jechać wcześniej nieadekwatnie do celu podróży) to komunikacja z roku na rok będzie coraz bardziej beznadziejna. A w tym temacie MZKP, KZK GOP i urzędy są jednakowo zabetonowane w swej niewiedzy.
ps. Hybrydę można spotkać także w Piekarach od czasu do czasu na linii 91 np. wczoraj jeździła.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  Anonimowo

A wróć, jeszcze przynajmniej Białystok ma MANa Hybrydę 12 metrów.

MC
MC
9 lat temu
Reply to  Anonimowo

Może tamci mieli pierwsi ale Solaris czy MAN są daleko za Volvo! Mamy dużo lepsze autobusy niz tamci.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  MC

Co widać po tych używanych z Frankfurtu co się psują co rusz i generalnie to chyba poza Wrocławiem to nikt tego szmelcu w Polsce nie kupuje. Jeszcze chyba miała Łódź, ale się pozbyli.

OBSERwator23
OBSERwator23
9 lat temu
Reply to  Anonimowo

Zgadzam się, iż problem pustych autobusów leży między innymi po stronie drogich biletów. Ostatnio odwiedziłem Kraków i muszę przyznać, iż postęp rozwoju nowoczesnej komunikacji widoczny jest na każdym kroku. Automaty biletowe na kartę zbliżeniową, elektroniczne tablice na przystankach informujące jaka linia i za ile minut pojawi się na przystanku, bus pasy wybudowane na torowiskach tramwajowych i … niestety drogie bilety (4 zł normalny).
Dlatego chyba w tramwajach jest obecnie wyjątkowy luzik w porównaniu z dawnymi latami. Aby komunikacja w mieście się rozwijała władze samorządowe muszą mieć wizję i muszą spojrzeć nieco dalej niż czubek swego nosa i zbliżające się wybory.
Dla miasta sprawna komunikacja powinna być priorytetem, jest krwiobiegiem organizmu miejskiego.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  OBSERwator23

Ale sama obniżka wiele nie pomoże, bo to tylko powiększy dziurę budżetową. Najpierw potrzebne są reformy układu i rozkładów.

OBSERwator23
OBSERwator23
9 lat temu
Reply to  Anonimowo

Jak podaje UM w Żorach, po wprowadzeniu w maju darmowej komunikacji, czterokrotnie wzrosła ilość pasażerów.Mieszkańcy mogą drogą mailową zgłaszać swoje uwagi w sprawie funkcjonowania bezpłatnej komunikacji miejskiej, aby między innymi dostosować rozkład jazdy do potrzeb mieszkańców. Wcześniej podnoszono ceny biletów, co bardzo ograniczało liczbę pasażerów (zdaniem UM Żory).

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  OBSERwator23

To darmowa komunikacja to jest kabaret. Miasto 60 tys., a wożą ich mikrobusami :). Rozkłady do bani. To jest klasyka ze skrajności w skrajność, byle na wybory ładnie wyglądało.

asdf
9 lat temu

MZKP w czasie gdy Piekary wystąpiły z niego był obrazem nędzy i rozpaczy, ponadto było ogromnie zadłużone, stąd też Korfanty przekonywał radnych, żeby wystąpić z tego związku i wstąpić do KZK. Nie łudźmy się, w tamtym czasie, to KZK był bardziej stabilniejszym finansowo związkiem, niż zadłużone u operatorów MZKP. W ciągu kilku lat, MZKP odbiło się od dna, zaczęło się rozwijać, ale w 2007(?) nikt tego nie mógł przewidzieć.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  asdf

Przecież Piekary tworzyły MZKP i także były odpowiedzialne za sytuację. Trochę tak miasto umyło ręce. Nie wiem czy to dobra analogia, ale zabrakło współpracy jak w temacie ulicy Pod Lipami. Ostatecznie zyskały Tarnowskie Góry – mają super autobusy, ekstra dworzec a my… mamy wizualizację liftingu przystanku na os. Wieczorka.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  Anonimowo

No, tylko rozkłady jakby ch*jowe…

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu
Reply to  asdf

No właśnie, wtedy MZKP było głęboko w ….