KRZYSZTOF TURZAŃSKI
SŁAWA UMIŃSKA-KAJDAN

Krzysztof Turzański Sława Umińska-Duraj

2022-10-02

Hulajnogi TIER już za dwa dni będą w Piekarach Śląskich

Od 4 października na ulicach Piekar Śląskich pojawią się e-hulajnogi firmy TIER. Będzie można nimi poruszać się po całym mieście – w planach mamy także połączenie ze Świerklańcem i Radzionkowem (przynajmniej z terenami rekreacyjnymi na Księżej Górze i w Parku w Świerklańcu). Infrastruktura do poruszania się po mieście jest coraz lepsza – teraz wszystko będzie zależało od kultury i rozsądku osób korzystających. Do dyspozycji mieszkańców będzie 200 elektrycznych hulajnóg. 

Podczas konsultacji z mieszkańcami wiele osób zwracało uwagę na potencjalne problemy związane z porzucaniem hulajnog w miejscach do tego nie przeznaczonych. Mam nadzieję, że udowodnimy, że potrafimy korzystać rozsądnie i bezpiecznie z tego rozwiązania. Operatorem systemu będzie nasza spółka EkoPark, więc będziemy mieli bezpośredni wpływ na ewentualne porządkowanie miasta.

Ile to nas kosztuje? Nic. To inwestycja firmy TIER, która dodatkowo podpisała umowę z EkoParkiem i płaci za obsługę całego systemu. Jak to się sprawdzi w praktyce przekonamy się już wkrótce. Pierwszy transport sprzętu już dotarł do naszego miasta.

Jak w każdej lokalizacji także i w naszym mieście operator przypomina o zasadach bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z blisko 200 udostępnionych pojazdów, a także zachęca do zmiany nawyków na bardziej proekologiczne. Liczymy, że hulajnogi staną się dobrą alternatywą dla przemieszczenia się po mieście.

– Jako TIER, podejmujemy zdecydowane i przełomowe przedsięwzięcia na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Dotyczy to nie tylko użytkowników e-hulajnóg i innych uczestników ruchu, lecz także postrzegania branży przez opinię publiczną. Bardzo się cieszę, że Piekary Śląskie dołączyły do miast, w których wdrażamy rozwiązania poprawiające jakość mobilności współdzielonej – mówi Mathieu Deloly – Dyrektor Generalny Europy Środkowo-Wschodnie

Lokalizacja e-hulajnog TIER na terenie Piekar Śląskich:

  • Kozłowa Góra – ul. Szkolnej 1A przy hali MOSiR,
  • Kozłowa Góra – ul. Pokoju przy stadionie DKS „Czarni”,
  • Kozłowa Góra – ul. Grunwaldzka przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 1,
  • Osiedle Lipka – ul. Bytomska przy przystanku autobusowym „Osiedle Lipka”,
  • Osiedle Wieczorka – ul. Papieża Jana Pawła II, Centrum Przesiadkowe,
  • Osiedle Wieczorka – ul. Papieża Jana Pawła II, Dworzec Autobusowy,
  • Osiedle Wieczorka – ul. Olimpijska 3 przy bramie wjazdowej MOSiR,
  • Szarlej – ul. Fryderyka Chopina 11 przy MSP nr 5,
  • Szarlej – ul. Bytomska 84 parking przy Urzędzie Miasta, rejon szlabanów,
  • Szarlej – ul. Bytomska 92 parking przy Urzędzie Miasta, rejon wiaty przy bibliotece,
  • Szarlej – łącznik ul. Sowińskiego z ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego,
  • Brzozowice – ul. Trzech Bohaterów – park,
  • Kamień – ul. Oświęcimska przy OK „Andaluzja”,
  • Kamień – ul. Stanisława Wyspiańskiego, park, rejon wejścia na wysokości nr 2A,
  • Osiedle Powstańców – ul. Marii Skłodowskiej – Curie, rejon „Orlik” MOSiR,
  • Osiedle Powstańców – ul. Marii Skłodowskiej – Curie, skrzyżowanie z Jana Brzechwy,
  • Brzeziny Śląskie – ul. Walentego Roździeńskiego przy „Skwerze Olimpijczyków”,
  • Brzeziny Śląskie – ul. Franciszka Kotuchy skrzyżowanie z DK94,
  • Dąbrówka Wielka – ul. Karola Szymanowskiego 2b przy stadionie „Orkan”.

Jak zacząć jeździć TIER?
Aby spróbować jazdy e-hulajnogą TIER, pobierz aplikację, zarejestruj się i przypisz swoją metodę płatności. Następnie znajdź e-hulajnogę na mapie lub na ulicy i odblokuj ją skanując umieszczony na niej kod QR za pomocą aplikacji. Aby zakończyć jazdę, znajdź bezpieczne miejsce do zaparkowania, opuść podpórkę, otwórz aplikację TIER i dotknij przycisku „Zakończ przejazd”. Minuta jazdy e-hulajnogą TIER kosztuje 65 groszy, natomiast opłata za odblokowanie hulajnogi wynosi 2,70 zł. Nowi użytkownicy, w ciągu 14 dni od rejestracji, mogą wykupić w aplikacji miesięczny pakiet nielimitowanych, darmowych odblokowań w promocyjnej cenie 2,70 zł. Na osoby, które już posiadają konto w aplikacji, czeka pakiet 30 dni darmowych odblokowań za 14,99 zł.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Działania edukacyjne i warsztaty bezpiecznej jazdy to przykłady działań TIER, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo użytkowników i przechodniów. Poruszając się e-hulajnogą i parkując ją, musimy przestrzegać lokalnych przepisów oraz szanować innych uczestników ruchu. Na e-hulajnodze można jeździć wyłącznie w pojedynkę oraz zabronione są przejazdy po spożyciu alkoholu. Zaparkowany pojazd nie powinien blokować przejścia lub przejazdu, a zakazy parkowania oznaczone odpowiednim znakiem drogowym, obowiązują również kierowców hulajnóg. Na co dzień o porządek w przestrzeni miejskiej dba zespół operacyjny marki. Istnieje również możliwość samodzielnego zgłoszenia niepoprawnie pozostawionej hulajnogi za pośrednictwem infolinii operatora: 22 627 93 66 lub w aplikacji TIER.

Ścieżka rowerowa również dla e-hulajnóg
Według obowiązujących przepisów, do jazdy na hulajnodze elektrycznej służy przede wszystkim droga rowerowa lub pas ruchu dla rowerów. Jeśli ich nie ma, dozwolone jest przemieszczanie się ulicą, o ile obowiązuje na danej przestrzeni ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ponadto, maksymalna prędkość z jaką użytkownik e-hulajnogi może się przemieszczać to 20 km/h. Użytkownik e-hulajnogi może poruszać się chodnikiem, gdy w danym miejscu nie ma ścieżki rowerowej, a limit prędkości na jezdni wynosi ponad 30 km/h. Należy pamiętać jednak, że użytkownik e-hulajnogi poruszający się po chodniku ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu, a także, że powinien przemieszczać się z prędkością zbliżoną pieszym.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.tier.pl

Sam korzystałem z tego systemu podczas wizyty w Berlinie. Sprawdzał się znakomicie i pozwalał naprawdę szybko przemieszczać się między poszczególnymi punktami. Jak to się sprawdzi u nas? Zobaczymy. Inne miasto, nieco inny charakter i potrzeby.

← Powrót

Komentarze



0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
24 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ola
ola
1 rok temu

pomysł fajny, szkoda że możliwość oplaty jest tylko kartą bo przecież większości będą z tego korzystać nasze pociechy

Kasia
Kasia
1 rok temu
Reply to  ola

Już od dawna można zalożyć kartę dziecku i ją doładowywać, więc żaden problem

Danuta Waldoch
Danuta Waldoch
1 rok temu

Panie Krzysztofie. Na ul.Bytomskiej leży hulajnoga na środku chodnika. Już zgłoszone na sos Piekary, ale może pan będzie szybszy.

xxx
xxx
1 rok temu

Moim zdaniem cena średnio atrakcyjna. Wiem, że to nie eko, ale autobus taniej wychodzi. A w dzisiejszych czasach cena jest najważniejsza.

123
123
1 rok temu
Reply to  xxx

To zależy co chcesz załatwić i gdzie chcesz dostać się, a także jaki obszarem będą objęte miejsca gdzie można hulajnogi zostawiać. Są miejsca w Piekarach gdzie do autobusu jest kawałek.

Krystyna
Krystyna
1 rok temu

Za miesiąc ich nie będzie bo nie będzie sie opłacać tak jak było z parkometrami. A po drugie szkoda że na zimę tego nie załatwili, hehe .

Gertruda
Gertruda
1 rok temu

tylko dlaczego w Piekarach Tier ma takie wysokie ceny ? Katowice odblokowanie 2,5 zł i 49 groszy minuta jazdy .

Viator
Viator
1 rok temu

Jak to ma się łączyć ze Swierklancem? W aplikacji Tier strefa piekarska wybiega w kierunku Świerklańca ulicą Tarnogórską (w Świerklańcu to Parkowa). Tyle że od Brynickiej nie ma tam drogi dla rowerów czy chodnika, a na jezdni e-hulajnogaą w tym miejscu jechać nie można (bo ograniczenie prędkości zdecydowanie większe niż 30 km/h)

Mariusz
Mariusz
1 rok temu

Hulajnogi to przetrwają?
Tier zezwolił?

Andrzej
Andrzej
1 rok temu

Czyli można legalnie trąbić na kierowców hulajnóg którzy jadą po jezdni gdzie dopuszczalna jest powyżej 30km/h …i o to apeluję do kierowców samochodów.

Gertruda
Gertruda
1 rok temu
Reply to  Andrzej

i oczywiście na rowerzystów , którzy jadą ulicą a obok drogi jest ścieżka rowerowa .

Gość 1
Gość 1
1 rok temu
Reply to  Gertruda

A gdzie Pani w Piekarach ma ścieżkę rowerową wzdłuż ulicy? Wzdłuż ul. Jana Pawła II jest ciąg pieszo-rowerowy z którego rowerzyści korzystają. Nie spotkałem aby ktoś tam jechał na rowerze jezdnią.

Henryk
Henryk
1 rok temu
Reply to  Gość 1

Musi Pan mieć spore szczęście albo ja sporego pecha. Ja jadąc z pracy jak i do pracy już zdarzyło mi się widzieć paru delikwentów którzy jechali jezdnią. Raz poświeciłem się, aby zwrócić uwagę do dostałem odpowiedź że nie zauważył. Po czym dalej jechał jezdnią. Po prostu do niektórych nie dociera i nie ważne ile km byśmy nie wybudowali to i tak jeżdżą po drodze. Nagminnie widzę to na nowej (a raczej przy) ścieżce około ronda Andaluzja.

Viator
Viator
1 rok temu
Reply to  Andrzej

@Andrzej znasz w ogóle przepisy drogowe? Na obszarze zabudowanym sygnału dźwiękowego można użyć wyłącznie gdy jest to konieczne do uniknięcia BEZPOŚREDNIEGO niepezpieczeństwa. Jazda hulajnogą nie jest w tej sytuacji legalna, ale tworzy niebezpieczeństwo najwyżej potencjalne. Legalnie więc możesz zwrócić uwagę, ale nie używać klaksonu. No i nie ma czegoś takiego jak kierowca hulajnogi, jest co najwyżej kierujący hulajnogą elektryczną. Znowu przepisy się kłaniają

Andrzej
Andrzej
1 rok temu
Reply to  Viator

Obowiązujące przepisy Prawo o ruchu drogowym ściśle określają stosowanie sygnału dźwiękowego oraz świetlnego. W Polsce korzystanie z sygnałów świetlnego i dźwiękowego w obszarze zabudowanym jest zabronione, chyba że istnieje konieczność ostrzeżenia innych o niebezpieczeństwie.

Kiedy należy używać klaksonu?
Gdy może dojść do stłuczki lub wypadku drogowego: Żaden kierowca nie jest doskonały. Być może jesteś w martwym polu, a kierowca zaczyna wjeżdżać na Twój pas. W tej sytuacji masz pełne prawo zatrąbić, aby ostrzec drugiego kierowcę o swojej obecności,
Kiedy pieszy jest w niebezpieczeństwie. Jeśli pieszy nie zwraca uwagi i ma zamiar przejść przed Twoim pojazdem lub pojazdem innej osoby, naciśnięcie klaksonu może uratować życie. Nie trąb jednak na pieszych lub rowerzystów, którzy przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Pamiętaj wchodzący na przejście oraz znajdujący się na nim pieszy ma pierwszeńtwo,
Używaj sygnału dźwiękowego zawsze, aby ostrzec o niebezpieczeństwie.

ziomek
ziomek
1 rok temu

Mam nadzieję, że udowodnimy, że potrafimy korzystać rozsądnie i bezpiecznie z tego rozwiązania.

To już jest skrajnie niepoprawny optymizm 🙂

Krysia
Krysia
1 rok temu

Kolejny krok do (nie)bezpieczeństwa w Piekarach. Najpierw przejścia dla pieszych na zakrętach. Później ścieżki rowerowe, które kończą się tak, że kierowca nie widzi nadjezdżajacego rowerzysty np.przy cmentarzu. A teraz hulajnogi na chodnikach.

Atomics
Atomics
1 rok temu
Reply to  Krysia

Podpisuję się z przejściami rowerowo-pieszymi na zakrętach, nie wiem jak to będzie ostatecznie wyglądać ale na ten moment lokalizacja na zakrętach przyprawia mnie o zgrozę, tam naprawdę będzie łatwo o nieszczęście!!! a mam wrażenie, że tych lokalizacji jest sporo w planach