KRZYSZTOF TURZAŃSKI
SŁAWA UMIŃSKA-KAJDAN

Krzysztof Turzański Sława Umińska-Duraj

2023-03-21

Elektromobilność nieco wymuszona

Niby jest coraz więcej aut elektrycznych na naszych drogach, ale to raczej margines motoryzacyjny. W Piekarach Śląskich zarejestrowanych jest zaledwie siedem takich samochodów, choć faktycznie większość tego typu pojazdów jest leasingowana lub najmowana długoterminowo, więc nie mają rejestracji piekarskich. Mamy w mieście także dwadzieścia siedem skuterów elektrycznych. Są też pierwsze ładowarki elektryczne.

Ponieważ zgodnie z przepisami (ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych) w jednostce samorządowej minimum 30% aut urzędowych musi być z napędem elektrycznym (a jak kupowaliśmy hybrydę to byliśmy nowatorscy) – rośnie w mieście flota publicznych aut. Aktualnie mamy cztery samochody elektryczne. MPWiK: Nissan ENV200, ZGK: Opel Mokka, UM: Tesla 3. Taki nieco wymuszony rozwój elektromobilności w całym kraju skutkować będzie zwiększeniem ilości samochodów tego typu, ale czy to na pewno ma sens? To znacznie droższe i jednak mniej praktyczne w codziennym użytkowaniu samochody.

Trzeba też pamiętać, że infrastruktury dla samochodów elektrycznych niestety nie ma. W naszym mieście znajdziemy ładowarkę, ale nie ma większego wyboru. W tej chwili prowadzimy rozmowy z firmą zainteresowaną postawieniem sieci ładowarek w Piekarach Śląskich. Wytypowanych zostało dziesięć lokalizacji, dla których sprawdzane są możliwości podłączenia do prądu. Jeśli jednak projekt zostanie zrealizowany ubędzie nam… miejsc parkingowych. Każda ładowarka to zablokowane na ten cel dwa miejsca.

Zdania dotyczące rozwoju elektromobilności są mocno podzielone. Problemem jest zasięg samochodów elektrycznych nie pozwalający na swobodę poruszania się, a wszystko utrudnia dodatkowo niedostateczna infrastruktura, czyli brak ładowarek.

Moim zdaniem – fajne samochody, ale tylko do poruszania się po mieście i najbliższej okolicy, a na taki cel to jednak chyba trochę drogie zabawki. Czy w przyszłości będzie inaczej?

 

 

Komentujesz i nie widzisz swojego komentarza?
Sprawdź ZASADY DYSKUSJI I KOMENTOWANIA i zobacz co poszło nie tak.

← Powrót

Komentarze



0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
31 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Janusz
Janusz
1 rok temu

Elektryczne czy spalinowe wszystkie jeżdżą po tych samych drogach a te w naszym mieście wyglądają fatalnie . Czy szanowne władze miasta rozwiążą ten problem czy dalej będą zamykać oczy udając że go nie ma?

Janusz
Janusz
1 rok temu

To proszę się przejechać z Piekar do Kozłowej Góry. Ciekawe czy ta droga doczeka się tego sukcesywnego remontu.

Janusz
Janusz
1 rok temu

Przypominam że w każdym aucie które wpada do dziury siedzi przynajmniej jedna osoba a często dwie czyli jeden lub dwa głosy.

Andrzej
Andrzej
1 rok temu

W tak przydługaśnym artykule z dziennikarskiego obowiązku warto by było wspomnieć że owa ładowarka stoi na parkingu z Marcredo.
A od siebie dodam że mam w klatce sąsiada posiadajacego elektryczną opla corsę która stoi pod blokiem a ładuje ją w Rudzie Śląskiej gdzie pracuje.
Różnica pomiedzy benzynowym a elektrycznym oplem 70 tys zł ….luźno licząc 180 tys km

dawid
dawid
1 rok temu

Sugerowane lokalizacje tych nowych ładowarek?
Moje propozycje:
centrum przesiadkowe bo duży parking
parking przy UM (jedno miejsce zajmie wasza tesla)
gdzieś blisko bazyliki
przy planowanym basenie bo blisko A1 i przelotowej drogi
może kopiec bo duży parking

Damian Harazim
Damian Harazim
1 rok temu
Reply to  dawid

Jeżeli chodzi o okolice Bazyliki, to najbliżej jest ogromny parking na Ziętka.

dawid
dawid
1 rok temu
Reply to  Damian Harazim

Myślałem raczej pod nowym domem pielgrzyma.
Na Ziętka to sobie Lidl ładowarkę postawi.
Na kopcu jest duży parking, blisko drogi przelotowej. Jest tam gdzie pospacerować czy poćwiczyć. Postawienie ładowarki gdzieś w gęstej zabudowie zaraz wielu zbulwersuje – bo jak to, dla bogatych miejsce parkingowe?

coco
coco
1 rok temu
Reply to  dawid

Ładowarka na kopcu ???. Ładowarki powinny stać w centrum i jak najbliżej osiedli ,żeby ludzie mogli ładować auta codziennie podłączając je na noc. Przyjeżdżam z pracy i co ,mam na kopiec jechać auto ładować???

motofan
motofan
1 rok temu
Reply to  coco

Chyba jednak nie masz racji – na Osiedlu Wieczorka chcesz blokować miejsce parkingowe, którego nie ma w czasie, kiedy elektryków też nie ma? Jakie ładowanie na noc? Na noc to w garażu podłączasz do prądu. To jak rozumiem ma być szybka ładowarka, z dobrą komunikacją i szybkim dojazdem. Jedziesz zamiast na stację benzynową z dzieciakami na Kopiec, 40 minut i jesteś naładowany. Świetna komunikacja, szybki zjazd z głównej drogi. Moim zdaniem lokalizacja na plus.

coco
coco
1 rok temu
Reply to  motofan

Kolego , auto to zwykły przedmiot użytkowy który przynajmniej mi służy na dojazd do pracy i na zakupy. Chętnie kupiłbym elektryka, ale nie miałbym go gdzie ładować (na pewno nie na kopcu ). A teraz odpowiedz sobie na pytanie ,nie ma w Piekarach ładowarek bo nie ma aut elektrycznych, czy nie ma aut elektrycznych bo nie ma ładowarek ?. Jak myślisz?

alin
alin
1 rok temu
Reply to  motofan

Nie ma w Piekarach aut elektr. bo nie ma ich gdzie ładować, proste .Ładowarka na kopcu ? serio?

dawid
dawid
1 rok temu

Tesla 3 to akurat najlepsza aktualnie opcja.
Auta kosztują od 206.000 a oferują przy tym jeden z większych zasięgów, 5 miejsc, spory bagażnik i przyzwoite osiągi. Spokojnie da się nią pojechać i do Warszawy,
Tuszę, że zakupiono właśnie taką tańszą wersję.
Dość twarde zawieszenie pozwoli włodarzom miasta na bieżąco weryfikować stan lokalnych dróg.
Kilka funkcji jak np. zapisywanie tras poszczególnych użytkowników, kluczyk przypisany do telefonu wydają się stworzone do współdzielenia pojazdu.

bana i zug
bana i zug
1 rok temu

Kiedyś już w Piekarach jeździły najlepsze pojazdy elektryczne – tramwaje.
Prawdziwa elektromobilność i najbardziej rozsądna mobilność to ta oparta na torach. Linie kolejowe przebiegają przez Piekary, ale nikt nie czyni realnych starań by przywrócić na nich ruch pasażerski.
Są jakieś opracowania w zasobach UM w aspekcie przywrócenia tramwajów i kolei pasażerskich? Pomijając skromne w aspekcie Piekar koncepcje Kolei Metropolitalnej.

Mat
Mat
1 rok temu

Od kiedy UM Piekary ma ta Tesle?

misiek
misiek
1 rok temu

Teraz jest kryzysowa sytuacja i dostępnych aut jest niewiele.

Biedrona
Biedrona
1 rok temu

Pewnie dlatego były tylko 2 oferty, bo określiliście w SWZ minimalną pojemność bagażnika – 400 litrów. Gdyby było to np. 200 litrów załapało by się więcej modeli popularnych marek. Można się tylko domyślać czy był to celowy zabieg i np. Dacia Spring jako najtańsze auto elektryczne oferowane w PL z tego powodu nie została zaoferowana.

elektrofan
elektrofan
1 rok temu
Reply to  Biedrona

Dobrze zrobili, bo najtańszymi modelami to do Katowic i z powrotem w korku w zimie może być problem. I potem stoi auto do ozdoby i nikt nie chce nim jeździć.

Geyjoy
Geyjoy
1 rok temu
Reply to  Biedrona

Oczywiście wybrali Teslę, bo tańszych nie było. Wszędzie kryzys, drogi dziurawe, na nic nie ma, ale Piekary mają Teslę i jedną ładowarkę w mieście. Brawo wy. Ja bym sprawdził w jakim rejonie się ta Tesla przemieszcza i kto nią jeździ, bo coś czuję, że często po Nakle.

Radek
Radek
7 miesięcy temu
Reply to  Geyjoy

Po Radzionkowie się podobno jedna buja xD

trewq
trewq
1 rok temu
Reply to  Biedrona

w TG Dacia Spring z UM radzi sobie po mieście bardzo dobrze, często ją widać i wystarcza do tego do czego została ściągnięta do TG, a w SPI to na bogato… tylko po co?!

moto
moto
1 rok temu
Reply to  trewq

Zasięg podawany przez producenta 227 km w optymalnych warunkach. Zasięg przy 0 stopni – 100 km. Czyli ile naprawdę przejedzie na jednym ładowaniu? 80, 50 kilometrów? W zimie do Katowic i z powrotem się uda? Pewnie nikt nie zaryzykuje. Przy -10 to tym autem możesz co najwyżej do ładowarki podjechać. Akurat Dacia jest najgorszym z możliwych przykładów i kompletnie wyrzucony pieniądz na drogie auto bez żadnego praktycznego zastosowania. Chyba, że na zakupy do osiedlowego sklepu chcesz jeździć. W ofercie elektryków można by szukać czegoś fajnego, coraz więcej marek inwestuje w elektryki – ale to zawsze jest balans między cena/zasięg. Kupić auto, którymi nie można jeździć nawet po najbliższej okolicy to głupota.

dawid
dawid
1 rok temu

I dobrze, że się przeciągnął bo aut dostępnych od ręki jest sporo. A i ceny tesli poszły mocno w dół.

Tomek
Tomek
1 rok temu

W Piekarach nie ma infrastruktury dla żadnych samochodów, nie tylko elektrycznych. Wystarczy się przejechać Bytomską. W Afryce mają lepsze drogi.

Tomek
Tomek
1 rok temu

W takiej Kenii np. wiele dróg jest gruntowych i zapewniam pana, że są w lepszym stanie niż nasze Piekarskie asfaltowe. Ale co pan może wiedzieć.

Maciek
Maciek
1 rok temu
Reply to  Tomek

W Kenii dbają o drogi, nie sypią soli 🙂