KRZYSZTOF TURZAŃSKI
SŁAWA UMIŃSKA-KAJDAN

Krzysztof Turzański Sława Umińska-Duraj

2018-06-28

Autobusem na lotnisko!

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podjęła decyzję o uruchomieniu nowych linii autobusowych na lotnisko w Pyrzowicach. Autobusy pojadą we wrześniu. Trasy będą trzy: z Katowic, Tychów i Gliwic, przez Sosnowiec, Zabrze, Bytom, Piekary. Cena biletu: 14 złotych.

Trasa Gliwice-Zabrze-Bytom-Piekary-Pyrzowice Przystanki: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Maciejów M1 – Bytom Miechowice Plejada – Piekary Śląskie Szarlej Szpital – Pyrzowice Pot Lotniczy Długość trasy: 47 km, czas przejazdu: ok. 65 min.

Co ważne, będzie to jednocześnie bilet dobowy, na którym możemy jeździć po całej metropolii.

Uruchomienie linii lotniskowych będzie możliwe po wyłonieniu przewoźników w procedurze przetargowej. Metropolia pracuje nad tym, aby pierwsze autobusy wyruszyły w trasę we wrześniu tego roku.

Zarząd GZM przyjął również projekt uchwały, która zostanie przedstawiona podczas sesji Zgromadzenia, a która dotyczy możliwości zawarcia porozumienia z KZK GOP, któremu Metropolia miałaby powierzyć techniczną realizację i obsługę tych połączeń. Wynika to z faktu, że KZK GOP posiada profesjonalne służby do zlecania, kontrolowania, nadzorowania świadczonych usług oraz egzekwowania należności z tytułu nakładanych kar. Poza tym – Metropolia od początku przyszłego roku ma przejąć dotychczasowe prawa i obowiązki KZK GOP, zatem za pięć miesięcy zadanie to wróci do Metropolii wraz ze służbami odpowiedzialnymi za jego realizację.

← Powrót

Komentarze



0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
14 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
P Śl
P Śl
5 lat temu

Znaki na niebie wskazują, że linia ruszy nie wcześniej jak 15 października, bo na ten dzień datuje się powrót biletów 24h do automatów. Ale jak taki bilet kupi pasażer z lotniska ? Tego nie wiem. Zmieni się też trasa z M1 na Zabrze Multikino, Plejada na Karb i Urazówka na Kaufland, czyli trochę sugestii posłuchali choć nie do końca tak to powinno wyglądać, ale na pewno będzie dużo mniejsza kompromitacja niż w pierwotnej trasie.
http://katowice24.info/nowe-linie-autobusowe-na-lotnisko-coraz-blizej-metropolia-ustalila-szczegoly/

wpa
wpa
5 lat temu

W sumie trudno mi sobie wyobrazić, że ktoś z Bytomia pojedzie pod Plejadę by tam się przesiąść. Inna kwestia to ten bilet. Jak będzie wyglądał kolportaż? Jeżeli będzie można kupić u kierowcy to dobre rozwiązanie jak się jedzie z lotniska. Ale co z tymi, którzy chcą dojechać na lotnisko i wcześniej muszą dojechać zwykłym autobusem na przesiadkę?

P Śl
P Śl
5 lat temu
Reply to  wpa

Wszystkie informacje wskazują, że będzie to zwykły bilet 24h na karcie ŚKUP. Póki nie wyjdzie decyzja o ponownym druku tych biletów to problem będą mieć ci z lotniska, to wręcz będzie kompromitacja, bo obcokrajowiec może mieć problem, a nawet jakby postawili automat to one działają tragicznie jak cały KZK GOP. Dodatkowo np. nie zapłacisz w nich banknotem wyższym niż 20 zł co jest kpina z ludzi. Dostać się na te przystanki po CH będzie ogromnym problemem i to jest podstawowy problem, który pokazuje, że tworzący trasę widzi autobusy zza szyby samochodu. W dni świąteczne są to całkowicie martwe przystanki, nie dojedziesz tam niczym.

Damian Harazim
Damian Harazim
5 lat temu

Szkoda że nie udało się linii uruchomić wcześniej.
Wrzesień, czyli po urlopach, gdy była by ta linia najbardziej potrzebna.

P Śl
P Śl
5 lat temu
Reply to  Damian Harazim

Jeśli ta linia wyjedzie w tej postaci to będzie to kolejna kompromitacja i pokaz kompletnego braku wiedzy o istniejącej sieci. Pokaz arogancji przy okazji też, bo informację o rażących błędach dostali. Inna sprawa że to docelowo powinno wyglądać zupełnie inaczej tak aby była przy okazji możliwość podróży po normalnych cenach, bo lotnisko się rozrasta, ale o pracownikach nikt nie myśli. W obecnym kształcie dla mieszkańców Piekar oferta, biorąc pod uwagę cenę, będzie dość słaba. Kursowanie raz na godzinę i opłata 14 zł zamiast 3,60-4,80.

lgor
lgor
5 lat temu
Reply to  P Śl

Bo te linie to czysty populizm a nie szczegółowa analiza potrzeb. Szkoda że Gliwice widzą tylko potrzebę czarteru na lotnisko ale już w lepszym skomunikowaniu Bytomia, Piekar Śl ze swoją strefą SSE to już takich potrzeb nie widzą a szkoda. W ogóle czy ktoś tu bierze pod uwagę że autobus wozi ludzi do/z pracy? Poza tym mam rozumieć że proponuje się bilet za 14 zł za osobę? Co z biletami okresowymi? No i w końcu co z opłatami za walizki (jeśli ktoś już jedzie w tym docelowym celu rozumianym przez decydentów)?
Mamy koniec czerwca a KZK GOP żadnego postępowania przetargowego nie ogłosił więc wydaje mi się że obsługa linii zostanie zlecona z wolnej ręki a to jeszcze bardziej podniesie koszty tej kompromitacji.

misha
misha
5 lat temu
Reply to  lgor

Co do ceny 14zł za bilet: tak jest na całym świecie – gdzie bys nie spojrzał to cena za bilet na lotnisko jest wielokrotnie większa niż cena zwyczajnego biletu.

misha
misha
5 lat temu
Reply to  misha

haha, minusujcie sobie ile chcecie – a fakty są jakie są. Podejrzewam, że lotnisko liczy sobie słono za wpuszczenie autobusu, pasażerów jest stosunkowo mniej, itp…

wpa
wpa
5 lat temu
Reply to  misha

Fakty są takie, że dzisiaj z centrum Bytomia jest na lotnisko 85, który jedzie ponad 50 minut. Cena biletu 4,80, bilet kupisz na mieście, ewentualnie u kierowcy. Po wprowadzeniu tego ekspresu będzie można pojechać pod Plejadę i się tam przesiąść, ale czasowo to żadna korzyść. Już chyba lepiej jechać z Bytomia do Szarleja, ale biletu dobowego na mieście bez karty SKUP nie kupisz.

P Śl
P Śl
5 lat temu
Reply to  wpa

Na dworcu w Btm, na Wyszyńskiego i pod pocztą kupisz w automacie kartę za 5 zł jak ci się uda. Mi kiedyś wywalił błąd i zamiast zwrócić kasę to wydrukował kwit do reklamacji 😀

Elan
Elan
5 lat temu
Reply to  misha

Pojęcia nie mam, nie chce mnie się sprawdzić , ale podejrzewam. Kraków – do Balic na lotnisko, dwa dzienne autobusy miejskie, plus nocny. Ceny normalne.
Tak fakty są jakie są, tyle że nie dla ciebie.

lgor
lgor
5 lat temu
Reply to  misha

Co to ma do rzeczy? Spoglądam na Kraków czy Gdańsk i nie znajduje takich rewelacji. Ja rozumiem że nie którzy mają potrzebę pokazania że wszystko wiedzą ale tutaj najwyraźniej się to nie udało. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Tobie zależy na połączeniach lotniskowych bo najwyraźniej korzystasz z transportu lotniczego więc będziesz bronił tych bezsensownie zaplanowanych linii. Ja natomiast zwracam uwagę na potrzebę dojazdów do pracy, które bardziej determinują potrzebę tego regionu. Regionu w którym zlikwidowano kopalnie, huty do których nadal jest lepszy dojazd niż do stref ekonomicznych. Tym powinna zająć się metropolia a nie zaczynać planowanie od tyłu lotniskowymi czarterami.
P.S Nie dawałem minusa

P Śl
P Śl
5 lat temu
Reply to  lgor

Tu nie trzeba żadnej analizy potrzeb tu trzeba znać układ komunikacyjny, żeby prawidłowo wyznaczyć trasy i przystanki, tak aby linie były uzupełnieniem istniejącej sieci i służyły tym, którzy chcą się dostać na lotnisko. Źle ułożone przy normalnych biletach będą służyć innym grupom docelowym. Obecny kształt np. linii przez Piekary przy normalnych biletach spowoduje zapełnienie na odcinku do Gliwic i pustki do Pyrzowic. No, ale na naszej linii nawet w tej cenie są bardzo poważne błędy w wyznaczaniu przystanków pośrednich. Słuszna uwaga z biletami na bagaż, kolejna wtopa. Do tego nie ruszą póki nie wznowią papierowych biletów 24h i Karolczak ma tą świadomość, że Pyrzowice to ŚKUPowa czarna dziura.

P Śl
P Śl
5 lat temu
Reply to  Damian Harazim

Warto też dodać, że w obecnym kształcie linii o likwidacji skrętu z Bytomskiej w Miarki można zapomnieć, bo ta linia będzie z niego korzystać.