2019-12-17
Nowa broń strażników miejskich
Jest właściwie niewidoczny, niesłyszalny, a monitoruje wszystko. Nowy dron piekarskiej Straży Miejskiej wykorzystywany jest do walki ze smogiem oraz kontroli terenów, na których wyrzucane są nielegalne odpady. Efekty już są!
Dron to bezzałogowy statek latający, zazwyczaj zdalnie sterowany. Urządzenie, którym dysponuje piekarska straż, może bez problemu latać na poziomie 120 metrów (wówczas jest niewidoczne i niesłyszalne). Do operatora przesyła bardzo wyraźny i ostry obraz. Może być wykorzystywany na wiele sposobów.
– Do monitorowania dymu wylatującego z kominów, na podstawie czego możemy przystąpić do kontroli pieca i sprawdzić, czy są w nim spalane odpady. Dron jest wykorzystywany także do monitorowania terenów, na których bywają nielegalnie wyrzucane odpady – wylicza komendant Piekarz. – Poza tym będzie też przydatny przy inspekcjach wysokich obiektów, w przypadku katastrof naturalnych czy do poszukiwań zaginionych osób. Możliwości jego wykorzystania są bardzo szerokie.
Obecnie dron najczęściej jest używany do kontroli związanych z ochroną środowiska. Strażnicy od drugiej połowy listopada, gdy już na dobre rozpoczął się sezon grzewczy, codziennie sprawdzają piece w domach, co do których mają podejrzenia, że są w nich spalane odpady. W niecały miesiąc takich kontroli przeprowadzono prawie sto.
– Teoretycznie przepisy zobowiązują nas do wykonania minimum pięciu kontroli tylko w dniach, w których jest największe zagrożenie i ogłoszono trzeci poziom alarmowy stężenia pyłów zawieszonych w powietrzu. Chcę podkreślić, że w Piekarach Śląskich owe pięć kontroli lub więcej przeprowadzamy codziennie. Z tego co wiem, to znacznie więcej niż w innych, podobnej wielkości miastach – mówi komendant Krzysztof Piekarz.
Przypominamy: mieszkańcy mają obowiązek wpuścić strażników, którzy chcą skontrolować piec. Jeżeli lokator nie wyrazi zgody na kontrolę, strażnicy wrócą z policją. Za spalanie odpadów straż miejska karze mandatami do 500 złotych. Jeżeli lokator nie zgadza się z nałożonym mandatem, sprawa trafia do sądu. Ten zaś może nałożyć grzywnę do 5 tys. zł i nakazać zwrot kosztów specjalistycznych badań.
W Piekarach Śląskich na prawie 100 kontroli od połowy listopada do połowy grudnia ukarano mandatami osiem osób.
Przy okazji przypominam, jak prawidłowo palić w piecu:
Komentarze
Uwaga! Dyskusja jest moderowana raz dziennie (zwykle rano) - komentarze nie pojawiają się od razu w momencie publikacji. Komentarze nie związane z tematem posta, obraźliwe, wulgarne nie są publikowane. Jeśli nie widzisz swojego komentarza sprawdź MOJE ZASADY i REGULAMIN
Jeszcze tym pasożytom dokupcie ze dwa auta i więcej zabawek , żeby im się w robocie nie nudziło……..
Rozgonić tę bandę nierobów !!!
Może z tego drona wreszcie zobaczą te psie kupy,których właściciele nie sprzątają.Tego tupu zadania były celem powołania tej formacji.
Dużo ludzi już sprząta , wolę kupę psa która się zutylizuje niż wdychanie palących plastików
Ja sprzątam, ale za to potem nie mam gdzie wyrzucić. Na Osiedlu Andaluzja jest bodajże 1 kosz na śmieci, a wchodzenie do śmietników jest dla mnie kłopotliwe. Także trochę rozumiem tych, co nie zbierają.
Parafrazując reklamę loterii pieniężnej… ” Gdzie twój prezydent,och gdzieś lata.A tak ma drona to sobie lata. “
A teraz coś w temacie :
Frele : Kaj to ciepiesz http://www.youtube.com/watch?v=Om2NuFg2fs8
Proszę nie straszyć ludzi strażnikami miejskimi i policją Wcale nie jest tak , że właściciel “MUSI” wpuścić kontrolującego.
Jeżeli strażnik miejski dostał zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia wykroczenia, polegającego na spalaniu odpadów, ma takie same uprawnienia jak w przypadku innych wykroczeń. Może wzywać do złożenia wyjaśnień, wzywać sąsiadów w charakterze świadków, może udać się w pobliże miejsca zamieszkania i dokonać oględzin, nie przekraczając przy tym granic nieruchomości obywatela. W ramach tych uprawnień nie może jednak wejść do czyjegoś domu, zażądać okazania pieca, ogniska czy jakichkolwiek dokumentów. W praktyce sprowadza się to do tego, że w ten sposób nie jest w stanie zebrać żadnych wiarygodnych dowodów, no chyba że znajdzie świadka, który zezna że na własne oczy widział, jak podejrzany wrzucał śmieci do pieca lub spalał je w ognisku.
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia nie przewiduje takich sytuacji, w których można przyjąć, że np. telefoniczny donos sam z siebie umożliwia nieograniczony wstęp na posesję lub do mieszkania obywatela. Byłoby to rażącym naruszeniem prawa do prywatności, nienaruszalności mieszkania i nie do przyjęcia w demokratycznym państwie prawnym, jakim jest – zgodnie z art. 2 Konstytucji RP – Rzeczpospolita Polska. Nawet w wypadku, gdy popełniono przestępstwo (czyli czyn większej wagi niż wykroczenie), żaden organ ścigania, czy to Policja, czy Straż Miejska, nie może arbitralnie, wbrew woli właściciela wkraczać do miejsca zamieszkania potencjalnego sprawcy. Musi być najpierw wydane postanowienie i tylko w szczególnych wypadkach, niecierpiących zwłoki, możliwe jest odstąpienie od tego trybu. Na to wszystko jednak przysługuje zażalenie do Sądu.
Strażnik, chcący dokonać oficjalnej kontroli w zakresie ochrony środowiska, musi posiadać stosowne upoważnienie, które spełnia łącznie poniższe kryteria:
– jest adresowane do konkretnego funkcjonariusza Straży Miejskiej przez wójta, burmistrza, lub prezydenta (nie może to być np. starosta);
wyraźnie określa, jakie czynności upoważniona osoba może prowadzić (zgodnie z wyliczeniem zawartym w ust. 3 tzn : żądania pisemnych
lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;);
– jest wydane przez osobę pełniącą funkcję danego organu – jest ważne tylko w czasie pełnienia przez tę osobę, która je wydała, tej funkcji
(po jej rezygnacji, końcu kadencji lub odwołaniu upoważnienie traci ważność).
Podsumowanie :
Należy pamiętać, że Straż Miejska nie jest podmiotem legitymowanym do wszczynania i przeprowadzania kontroli. Podjęte przez nią czynności są najczęściej jedynie sprawdzeniem okoliczności faktycznych wynikających ze wcześniejszych zgłoszenia. W żadnym wypadku nie można uznać, że pukanie strażnika do drzwi, inicjuje kontrolę, a podejmowane przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej czynności najczęściej nie mają charakteru czynności kontrolnych, związane są jedynie z chęcią sprawdzenia okoliczności faktycznych podawanych w zgłoszeniu. Każda ingerencja w prawa jednostki, musi mieć podstawę prawną w ustawie i nie może naruszać istoty prawa, a także zasady proporcjonalności.
Helmut bredzisz …. a jak się ockniesz to popatrz ile haków test na kopciucha.
W myśl zasady pokaż mi człowieka a znajdę na niego paragraf.
dyrektywa CAFE – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21
maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (OJ L 152,
11.6.2008, p. 1–44).
dyrektywa WWA – Dyrektywa 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych
węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (OJ L 23, 26.1.2005, p. 3–16).
k.k. – ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553 ze zm.).
k.p.a. – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 ze zm.).
k.p.k. – ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997
nr 89 poz. 555 ze zm.).
k.p.w. – ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r – Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia (Dz.U. 2001 nr 106 poz. 1148 ze zm.).
k.w. – ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. 1971 nr 12 poz. 114
ze zm.).
p.b. – ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202
z późn. zm.)
p.o.ś. – ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz.U. 2001 nr 62
poz. 627).
p.p. – ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2018 poz. 646
ze zm.).
u.u.c.p.g. – ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz.U. 1996 nr 132 poz. 622 ze zm.).
u.i.o.ś. – ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. 1991
nr 77 poz. 335 ze zm.).
u.o. – ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. 2013 poz. 21 ze zm.).
u.p. – ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji. (Dz.U. 1990 nr 30 poz. 179 ze zm.).
u.p.n. – ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
(Dz.U. 2018 poz. 969 t.j.).
u.p.s. – ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2008
nr 223 poz. 1458 ze zm.).
u.s.m.k.j.p. – ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw (Dz.U. 2006 nr 169 poz. 1200 ze zm.).
u.s.g. – ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. 1997 nr 123 poz.
779 ze zm.).
W odniesieniu do mieszkańców, przepis art. 379 ust. 6 p.o.ś. nakłada obowiązek
umożliwienia przeprowadzenia kontroli, w tym przeprowadzania badań lub
wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych, przez co należy rozumieć
również pobranie próbki popiołu z paleniska. W związku z powyższym, mieszkaniec nie ma możliwości sprzeciwić się dokonaniu takiej czynności przez kontrolującego.
Podkreślić należy, że utrudnianie lub udaremnianie przeprowadzenia czynności
kontrolnych (w tym pobrania próbki popiołu z paleniska) stanowi przestępstwo z art.
225 k.k. Zgodnie z paragrafem 1 tego przepisu: kto osobie uprawnionej do
przeprowadzania kontroli w zakresie ochrony środowiska lub osobie przybranej jej do
pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, podlega karze
pozbawienia wolności do lat 3.
Czy przeprowadzenie kontroli paleniska wymaga uprzedniego spełnienia
konkretnych przesłanek?
Co do zasady, do wszczęcia i przeprowadzenia kontroli paleniska nie jest wymagane
spełnienie szczególnych przesłanek, pod warunkiem że dokonuje jej organ do tego
uprawniony. Zgodnie z art. 379 ust. 1 p.o.ś. marszałek województwa, starosta oraz
wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania
i stosowania przepisów o ochronie środowiska (w tym przepisów tzw. uchwały
antysmogowej) w zakresie objętym właściwością tych organów. Wskazane organy
mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im
urzędów (art. 379 ust. 2 p.o.ś.). Nie ulega wątpliwości, że wójt, burmistrz lub prezydent
jest organem właściwym do kontroli osób fizycznych nieprowadzących działalności
gospodarczej (art. 378 ust. 3 p.o.ś.), a także – w ograniczonym zakresie –
przedsiębiorców w zakresie prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi na
podstawie art. 9u ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 i 3b u.c.p.g.
Jeśli kontrola prowadzona jest przez uprawniony organ, nie jest konieczne
spełnienie dodatkowych przesłanek takich jak zawiadomienie o podejrzeniu naruszania
przepisów o ochronie środowiska, zauważenie nieprawidłowości (np. ciemnego dymu
z komina), dokonania uprzedniego zawiadomienia właściciela kontrolowanej
nieruchomości itp. Kontrola może być zarówno interwencyjna jak i rutynowa.
Jedynie w sytuacji, gdy organem kontrolującym jest Policja, kontrola może być
dokonana wyłącznie, gdy istnieje podejrzenie (a tym bardziej pewność), że dochodzi do
popełnienia wykroczenia, którym jest m.in. naruszenie tzw. uchwał antysmogowych
(zgodnie z art. 334 p.o.ś.) lub nielegalne spalanie odpadów (art. 191 u.o.). Podstawą do
przeprowadzenia kontroli jest art. 1 ust. 1 pkt 4 u.p., zgodnie z którym do
podstawowych zadań Policji należą wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie
ich sprawców. Wobec braku jakichkolwiek podejrzeń, że popełniono takie wykroczenie,
Policja nie ma kompetencji do przeprowadzenia kontroli. Konieczną przesłanką
uzasadniającą przeprowadzenie kontroli paleniska przez Policję jest więc stosowne
zawiadomienie lub spostrzeżenie wykroczenia.
Szach mat panie Halmut
Cudnie Jendruś. Aleś mu doje…. ał. Od razu widać żeś jest fachman od tych co kontrolują. Tak jak napisałeś : ” daj ludzia a paragraf się znajdzie”. Dokładnie tak samo było za komuny, i hasło identyczne i działanie. Masz z nimi jeszcze coś wspólnego. Ich też podniecały zakazy, nakazy, przepisy, okólniki, wytyczne itp narzędzia władzy.
Zibi …. mało merytorycznie.
Zastanawiam się jak podzielić tych którzy mnie minusują … i już wiem
– jedni to ci co meblościankami palą
– drudzy to ci co lubią wciągać ppm-y a podobno te od 300 w pomarańczowym kolorze są najsmacznijesze.
Nie dziwota że najbardziej rozchwytywanym kirunkiem na AM jest pulmonologia przy takich jak Helmut i Zibi to bardzo rozwojowa specjalizacja.
Helmut jeśli się nie ma nic do ukrycia to nawet z przyjemnością się wpuści strażników miejskich, choćby po to by zobaczyli czym się pali w piecu. Sam mieszkam w domu jednorodzinnym na Akacjowej i strażnicy już u mnie byli. Nie wydziwiałem, wpuściłem ich, sprawdzili i po krzyku. Ja jestem jak najbardziej za kontrolami ponieważ sporo ludzi pali w piecach odpadami i nas przy tym trują a że Straż Miejska będzie wykorzystywać drony to nawet świetnie bo przynajmniej będą w stanie ocenić bez wchodzenia do domu kto czym pali.
Oczywiście. Ja nie mam obowiązku wpuścić policji bez nakazu a co dopiero strasznika szwagrowi w Wiśle latał dron nad kominem to go walną cegłówką i jeszcze sprawę w sądzie wygrał że bez jego zgody go filmowali i pobierali próbki. Ludzie nie dajcie się otumanić. Wesołych Świąt.
Czy pan jest za tym, aby truciciele czuli sie bezkarni? Bo do tego sprowadza się pański wywód.