
2020-09-29
Nieuzasadniona podwyżka czynszów?
Inflacja to proces wzrostu przeciętnego poziomu cen. W ubiegłym roku w Polsce wyniosła 2,3%. W szczytowym momencie, na początku 2020 roku, inflacja osiągnęła wartość 4,7% (teraz spadła do 3%) i był to najwyższy odczyt wskaźnika od 2012 roku. O tyle spadła siła nabywcza naszych pieniędzy. O tyle też (i to minimalnie) wzrosły ceny. Jeśli chodzi o czynsze to powinny co roku być podnoszone o minimum poziom inflacji, co zresztą jest zapisane w polityce mieszkaniowej. Ostatnia podwyżka była zrealizowana w 2016 roku i mimo zmiany stawki bazowej w 2020 roku… wciąż jesteśmy poniżej poziomu zakładanego w uchwale Rady Miasta.
– Proszę państwa, ceny rosną. Ja sobie zdaję z tego sprawę, że ceny rosną. Ale musicie mieć Państwo świadomość, że jak rosną wynagrodzenia, to niestety rosną też i ceny – mówił prezydent Andrzej Duda.
Polityka mieszkaniowa prowadzona jest na podstawie uchwały dotyczącej programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Piekary Śląskie w latach 2017 – 2021. Uchwałę przyjęli radni w 2016 roku, podpisał przewodniczący Piotr Buchwald. W programie przyjęto zmiany stawki czynszu o 2% rocznie, ale również zasady naliczania “zwyżek” i “zniżek” Zobacz TUTAJ
Jedna z radnych opozycji uważa, że “ktoś uszczupla mieszkańcom portfel i to bezpodstawnie”. Padły nawet ostrzejsze słowa. Radna czegoś nie ogarnia: podstawą naliczania czynszów jest uchwała Rady Miasta, podjęta między innymi przez klubowych kolegów pani radnej, którzy głosowali za zasadami rozliczeń i podwyżkami: Piotra Buchwalda, Małgorzaty Gruszczyk, Piotra Papaji… Rada Miasta przyjęła te zasady niemal jednogłośnie, przy jednym głosie… wstrzymującym się. Nikt nie był przeciw.
Widać wyraźnie, że niektórym chodzi jedynie o sianie fermentu i podgrzewanie emocji. Dokładnie tak jak zrobił to wcześniej radny Zorychta głosując w obecności mieszkańców za zakupem mieszkań Arrady, a następnie w domowym zaciszu pisząc donos do prokuratury, że to działanie niezgodne z prawem. Dziś działa ten sam mechanizm. Na facebooku wszyscy są zapalczywi, dlatego mam nadzieję, że mieszkańcy faktycznie złożą pozew, sąd przesłucha radnych, porówna podwyżki do wskaźnika inflacji i… zapadnie rozstrzygnięcie. Jak znam życie wtedy nikt o tym nie powie ani słowa… Taką mamy dziś opozycję, tak dziś współzarządzają miastem i dlatego nie potrafię uwierzyć w dobre intencje tej grupy ludzi.
Wracając do sedna uchwały i podwyżek:
Przyjmując założenia wzrostu stawki czynszowej o 2% w kolejnych latach, zgodnie z uchwałą Rady Miasta, wysokość stawki bazowej wynosiłaby:
w 2017 r. – 3,79 zł/m² p.u.
w 2018 r. – 3,87 zł/m² p.u.
w 2019 r. – 3,95 zł/m² p.u.
w 2020 r. – 4,03 zł/m² p.u.
w 2021 r. – 4,11 zł/m² p.u.
Tymczasem przez pięć lat udało się utrzymać niezmienne stawki czynszu z dnia 1 lutego 2016 roku: wysokość stawki bazowej czynszu najmu wynosiła 3,72 zł/m² p.u., natomiast stawka za najem socjalny lokalu – 0,98 zł/m² p.u.
Z dniem 1 stycznia 2021 r. stawka bazowa czynszu za najem 1 m² powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego zasobu Gminy Piekary Śląskie wyniesie 4,03 zł, a stawka za najem socjalny lokalu – 1,04 zł.
Podwyżka stawki bazowej wynosi 0,31 groszy za metr kwadratowy, czyli 12 złotych za 40 metrów kwadratowych mieszkania. To wzrost o 8% i to dopiero po 5 latach, zamiast sukcesywnego wzrostu. Tak naprawdę, przez 5 lat lokatorzy oszczędzali: w 2017 roku płacąc 2% taniej, w 2018 roku 4% taniej, 2019 roku 6% taniej, 2020 roku 8% taniej niż zakładano, a ostatecznie w 2021 roku dalej oszczędzą 2% względem planu.
Sądząc po komentarzach zamieszczanych w internecie utrzymywanie cen jednak nie ma sensu – stawki muszą być podnoszone w cyklach rocznych o poziom zakładany przez politykę mieszkaniową i rekompensujący wskaźnik inflacji. I od tej pory dokładnie tak będziemy tę politykę mieszkaniową prowadzić. 1 stycznia każdego roku stawka czynszowa będzie korygowana zgodnie z polityką mieszkaniową z uwzględnieniem wskaźnika inflacji. Oznacza to, że nie będzie już podwyżek raz na pięć lat, ale czynsze będą regulowane systematycznie.
Podwyżka stawki bazowej nie ma nic wspólnego z remontami, inwestycjami i Osiedlem Wieczorka – dotyczy wszystkich zasobów miejskich. Zauważyłem też, że posługując się słowem “czynsz” wrzuca się do jednego worka wszystkie opłaty. I nagle z kilkuset złotych – na wrzuconym na facebooku rachunku wychodzi czynsz: 264 złote.
Drogo? No to porównajmy stawki bazowe z innymi miastami:
Piekary Śląskie: 3,72 (4,03)
Bytom: 4,00/5,00
Chorzów: 7,28
Ruda Śląska: 7,10
Zabrze: 6,20
Świętochłowice: 6,70
Radzionków: 4,80/5,30/8,00
Tarnowskie Góry: 4,50/4,95
Dąbrowa Górnicza: 8,38
BYTOM – stawki obowiązują od 1 września 2015 r.
CHORZÓW – stawki obowiązują od 1 stycznia 2016 r
RUDA ŚLĄSKA – stawki obowiązują od 01.07.2017 r.
ZABRZE – stawki obowiązują od 1 października 2015 r.
ŚWIĘTOCHŁOWICE – stawki obowiązują od 29.04.2015 r.
RADZIONKÓW – stawki obowiązują od 1 stycznia 2009 r.
TARNOWSKIE GÓRY – stawki obowiązują od1 sierpnia 2015 r.
DĄBROWA GÓRNICZA – stawki obowiązują od 25.03.2015 r.
Czekadź – w lipcu podwyżka stawki bazowej z 6,20 na 7,13. Wzrost o 15%. Oczywiście do tego system zwyżek i zniżek dokładnie tak jak u nas.
Mieszkania komunalne nie zawsze znajdują się idealnych budynkach, bo przecież od kilkudziesięciu lat nie były remontowane i odbiegają od współczesnych standardów. Jednak sukcesywnie są remontowane, ale przede wszystkim trafiają do lokatorów ZA DARMO, z gwarancją zamieszkiwania przez całe życie (o ile płacimy czynsz nikt nie wypowie umowy najmu) i naprawdę niskimi stawkami czynszu.
Stawka bazowa w lokalu komunalnym po podwyżce wynosi 4,03 zł za m2. Miasto niedawno kupiło zasoby Arrady – ponad 800 mieszkań. Jak tam kształtują się stawki? Od 8 zł za m2 do 10,77 zł za m2 – każdy z lokatorów z przyjemnością zamieniłby się na dowolne mieszkanie komunalne.
Nie wspominam już nawet o kosztach, jakie ponoszą ludzie, którzy wynajmują mieszkania na wolnym rynku. Samo odstępne od 600 do 1200 złotych, a do tego czynsz i media. Nie dziwię się, że tak wiele osób marzy o otrzymaniu mieszkania komunalnego i zmniejszeniu opłat za mieszkanie.
Stawki bazowe to jedno – od nich przysługują “zwyżki” i “zniżki”. Dziwny jest to system i nie zawsze zrozumiały, ale niestety takie mamy prawo i tak to funkcjonuje w mieszkaniach komunalnych. W załączeniu szczegółowa rozpiska zwyżek i zniżek, także w odniesieniu do innych miast. Zobacz TUTAJ
Swoją drogą niezwykłe emocje wzbudziła kwestia wzrostu czynszu. A zauważyliście Państwo o ile wzrosły ceny na rynku? Ile drożej płacimy za chleb, masło i inne produkty spożywcze? O ile wzrosły ceny prądu? Oczywiście, wzrosły też wynagrodzenia – płaca minimalna jest na wyższym poziomie, co również ma przełożenie na wysokość czynszów.
Jeśli chodzi o mieszkania komunalne – pojawia się jeszcze jeden aspekt. Nikt nie weryfikuje ile zarabiają lokatorzy i czy dalej powinni płacić “niższe czynsze” od tych wolnorynkowych. Wiele osób mieszkania dostało przed lat i dziś nie spełniają żadnych kryteriów, często zarabiając o wiele więcej od rodzin ledwo wiążących koniec z końcem i wynajmujących mieszkanie od prywaciarza. I bardzo często to właśnie takie osoby, które przekraczają próg dochodowy, a płacą mniej niż inni – najgłośniej protestują przeciwko podwyżkom.
W ubiegłym roku weszły w życie nowe przepisy (ustawa) sprowadzające się do weryfikacji wysokości dochodów lokatorów mieszkań komunalnych w trakcie najmu – nie częściej niż co 2,5 roku. Jeżeli się okaże, że najemca przekracza ustalone progi dochodowe, będzie płacił wyższy czynsz za mieszkanie – proporcjonalnie do stopnia przekroczenia progów dochodowych. W zamyśle – czynsze komunalne mają być dla osób o najniższych dochodach, pozostali zapłacą stawki zbliżone do komercyjnych. Weryfikacja dochodów i wzrost czynszów dla osób najlepiej zarabiających pozwoli jednocześnie utrzymać niskie ceny dla tych najbardziej potrzebujących.
Gospodarka mieszkaniami komunalnymi w najbliższej przyszłości na pewno będzie się zmieniać. I czy nam się to podoba, czy nie – mieszkania komunalne będą przysługiwały tym najbardziej potrzebującym, a nie wszystkim.
Komentarze
Uwaga! Dyskusja jest moderowana raz dziennie (zwykle rano) - komentarze nie pojawiają się od razu w momencie publikacji. Komentarze nie związane z tematem posta, obraźliwe, wulgarne nie są publikowane. Jeśli nie widzisz swojego komentarza sprawdź MOJE ZASADY i REGULAMIN
Panie Krzysztofie powiem krótko. Ten artykuł jest BEZCZELNY i – co gorsza – Pan to zrobił z premedytacją.
Panie Krzysztofie, mieszkam w domu. Czytam i nie wierzę… Dom trzeba wybudować i o niego dbać, ja to wiem i Pan też. Trzeba mieć działkę i płacić podatki, ja to wiem i Pan też, a jeśli ma Pan na to wpływ, to tym z osiedla do d… Się dobrać, niech pokażą “paski” czy komunalka napewno im się należy… Biednym trzeba pomagać, ale kombinatorom nie! Mi miasto na remont/budowę nie dało nic, a tamtym wszystko się należy i jeszcze pretensje że se w mieszkaniu remont muszą zrobić. Ha ha DO DZIEŁA!!
@Pani z przedszkola
Nikt w komunalce za darmo nie mieszka.
Pani chyba nie jest świadoma ile mieszkańcy bloku w czynszu odprowadzają pieniędzy.
Podam przykład. Zakładając, że owe 8 zł za m2 stymuluje wartość złotówki przez ostatnie pół wieku.
Blok 2 klatkowy z 1956 roku parter + 3 piętra. To jest 1200m2 x 8 zł x 12 miesiecy x 64 lat
to daje 7 372 800 zł.
W ciągu ostatnich 64 lat w moim bloku dwa razy pomalowano klatkę schodową, wciągnięto gaz i wymieniono okna. Gdyby nie termoizolacja i centralne ogrzewanie w zeszłym roku, to można by rzec co się stało z 7 milionami złotych które mieszkańcy wpłacili do kasy ZGM.
Btw.
Gratuluję Pani dochodu …. nie wiedziałem, że za apanaże z budżetówki mozna sobie kupić działkę, postawić dom i jeszcze podatki płacić
Panie Andrzeju. Ludzie mają pracę i niektórzy zakładają rodziny. Mąż ciężko pracuje, działkę 6 arów teraz można znaleźć za ok 120 000 dom budowany met. gospodarczą. Najpierw kuchnia łazienka i pokój, potem reszta. Teraz jak widzę można nawet taniej niż kiedyś. Prefabrykaty, bez pozolenia 35m2 + 35m2. Trzeba się poświęcić przez parę lat, ale się da. A za moje podatki no cóż nie mam elewacji, dachu, stolarki (czasem jest, czasem nie w komunalkach prawda?). W komunalkach ile % ludzi przekracza wymagane minimum? Woda, ogrzewanie, śmieci, prąd płacą wszyscy. W bloku tylko roszczenia, a w domu samemu trzeba wszystko robić.
Niech się Pani nie kompromituje tymi wypocinami………słabe.
Konstanty 10 – 15 lat poświęcić na budowę domu (bez kredytu) licz każdą złotówkę, płać podatki a potem słuchaj jak lebry i kombinatorzy że starego mają problem bo czynsz kosztuje 8 zł/m2
Zgadzam sie kompletnie. 800zł za 50m^2 to jest przecież cena śmiech na sali. W normalnych warunkach nawet kawalerki 25m sie za tyle nie dostanie. Ale lepiej brać mieszkania przeznaczone dla biedniejszych i narzekać.
Lebry ze starego ????? Co gorszy sort znowu??? Paniusia się odezwała z e śpikiem na gębie.Żyj tam w tym swoim domku na kurzej łapcce ,gooowno nas to obchodzi twoja nędzna osoba.Co ty myślis że na osiedlu ludzie mają mieszkańia za darmo ??? że podatków nie placą?? Co to w ogóle za język i obrażanie ludzi?? . Pani z przedszkola ,o zgrozo szkoda mi tych dzieci……….
Ala wyskakuj z dochodów…. jak ci się należy i naprawdę, ale naprawdę masz mało, to mój komentarz nie do ciebie, a jak masz wyższe to powinnaś płacić odpowiednio więcej. Jesteś wtedy kombinatorka, bo biedniejsi czekają latami a ty zajmujesz, czego nie powinnaś. Gorszy sort to ci kombinatorzy, okradający z mieszkań socjalnych tych NAPRAWDĘ biednych. Widać po obużeniu że chyba uderzyłam w stół i nożyce się odezwały. Ha ha
ala według słownika gwary Śląskiej leber – drań. Draństwem jest zajmowanie np. Miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych, jeśli nim nie jesteś, draństwem jest zajmowanie komunalki jeśli masz wyższe dochody. Co się nie zgadza?
A ja tam przestałem marudzić, jak ostatnio dostałem kolejną podwyżkę, to sobie dokładnie przeanalizowałem zasady przyznawania dodatków i stwierdziłem, że jak miasto sobie każe płacić więcej, to niech sobie miasto samo do tego dopłaci. I przestałem marudzić, bo dodatek mieszkaniowy w większej części pokrywa mi te wszystkie podwyżki, a do tego nie muszę biegać do piwnicy po węgiel.
Troszeczkę trąci ten wątek manipulacją.
Twierdzi Pan, że mamy najniższą stawkę bazową wśród ościennych miast. Zgadza się. Tylko trzeba troszeczkę uwagi poświęcić by zauważyć, że nasze miasto, jak żadne inne, posiada pięknie rozbudowany system bonifikat zwiększających stawkę bazową.
Przykładowy blok na osiedlu Wieczorka po termomodernizacji.
+5% strefa 2 położenie, +15% kat 1A stan lokalu, +20% po termomodernizacji, wyposażenie lokalu: +15% CO sieciowe, +5% ciepła woda użytkowa, +20% gaz sieciowy, +20% łazienka, +10% WC w mieszkaniu, +4% indywidualny pomiar zużycia ciepła, +2% indywidualny pomiar zużycia ciepłej wody, +2% indywidualny pomiar zużycia zimnej wody.
Piekarska stawka bazowa + 118 % w tle ze stawkami miast ościennych gdzie nie ma takich bonusów i ciśnie się na usta powiedzenie “odwóróć tabele będziesz na czele”
Wszystkie miasta maja zwyżki i zniżki. W tabeli są wyraźnie rozpisane.
Jak z reguły ze śmiechem patrzę na Pańskich “interlokutantów”, którzy z reguły nie rozumieją podstawowych praw ekonomii, polityki społecznej itp. lub zachowują się jak klasyczne “dej’e”, tak tym razem zgodzę się, że wpis częściowo, a szczególnie Pańska odpowiedź powyżej jest manipulacją. Tak, wszystkie miasta mają zwyżki i zniżki. Natomiast w żadnym mieście, takie “zdobycze cywilizacyjne” jak łazienka w mieszkaniu, gaz, ciepła woda w mieszkaniu nie są uznawane za “luksusy” (bo skoro zwyżka, to znaczy, że dotyczy ona jakiegoś dobra”dodatkowego”). Owszem – są zniżki za brak łazienki, czy gazu. Natomiast dostępność tych mediów jest normą, nie luksusem. Liczy Pan, że mało komu będzie chciało się otworzyć tabelę i z nią zapoznać?
Owszem subtelna różnica jest jedna taka ,że np.Tarnowskie Góry mają w sumie 4 zwyżki.
Ckorzów 3 zwyżki, Świętochłowice 3 zwyżki, Zabrze 4 zwyżki, Piekary 18 OSIEMNAŚCIE!!!!!!!!!
Na szybko wypłute przez wujka google – na tapetę wziąłem Dabrowę. Odnosząc do tego co napisałeś – jeśli u nas np. za ogrzewanie dostajesz + do czynszu tak tam dostajesz minus za jego brak, więc nie wdając się w szczegółową matematykę można stwierdzić, że stawki finalnie będą wychodziły podobne, bo przyjęto odwrotną metodologię naliczania stawki.
Widzę, że w tabelce z wpisu jest w zasadzie podobnie przy każdym mieście oprócz Piekar. Wszystkie głównie odejmują to co Piekary dodają.
W tej tabelce pewne kwestie są niejasne i rzekłbym, że tam można natrzaskać nawet 138%, ale przyjmijmy te 118% za cywilizowane mieszkanie, w normalnych warunkach. W najdroższej Dąbrowie jest za takie 8,38, w pozostałych też się raczej dużo nie zmieni. A u nas ? 4,03 * 2,18 i cyk, mamy najtańszy czynsz w regionie…8,78. Ja bym poszedł dalej. Jeśli za 4,03 nie ma ogrzewania, nie ma ciepłej wody, ani łazienki i kibla w BUDYNKU to czego nie ma w socjalnym za 0,98? Zimnej wody? Drzwi? Okien? Dach jest? Dokonał kolejnego samozaorania. Generalnie ten system naliczania jest delikatnie mówiąc uwłaczający ludzkie godności. Biorąc pod uwagę, że jest w tym mieście drogo, mało co tutaj jest, wszędzie jest daleko, to straszenie podwyżkami ludzi przy wyższych dochodach może tylko przyspieszyć u niektórych decyzję o wyprowadzce, a podobno tak chcemy ściągać nowych mieszkańców?
Widać, że zapotrzebowanie na mieszkania z miasta jest ogromne więc może miasto niech nie sprzedaje terenów tylko na nich buduje mieszkania dla mieszkańców! Władze są dla mieszkańców a nie odwrotnie!!!! Co stoi na przeszkodzie by miasto zbudowało mieszkania? Niech właśnie rozwojem miasta są mieszkania komunalne dla rodzin piekarskich. Dlaczego by nie zaspokoić potrzeby mieszkańców zwłaszcza oczekujących na mieszkania? Mają wyjechać z miasta za mieszkaniem? Kiedyś się dało wybudować miejskie miszkania a teraz nie?
Ogromna to jest ilosć cwaniaków na mieszkanie za 1/3 tego co zapłaciłby przy normalnym wynajmowaniu
Zgadza się, trzeba się za to brać! Płacą po 300 zł czynszu a doliczą wszystko co się da prąd, wodę, TV i może jeszcze abonament za telefon i potem płacz że płacą CZYNSZ! A o dochodach to cicho sza
Znam człowieka, który zarabia najniższą krajową. Na czynsz do ZGM po podwyżce musi przeznaczyć 40% dochodów!!!!. Idąc logika władz miasta ( szkoda, że to tak nie działa) ale trzeba by było sprawdzic dochody w gospodarstwie Pana Turzańskiego. Gdyby zapłacił podatek od nieruchomości za swój dom w wysokości 40% dochodów to by gdakał inaczej. Nie wolno to rozbój, jak można sięgać do kieszeni obywateli to wina rządu itd itp. Im więcej by zarabiały osoby mające domy tym większe by płaciły podatki od nieruchomości. Dokładnie tak samo jak co niektórzy tutaj rozumieją. Albo idźmy dalej. Każdy miał by weryfikowany dochód przy zeznaniu rocznym i placił ustalony większy lub mniejszy podatek gruntowy, niezależnie czy mieszka w domu czy mieszkaniu. Fajnie by było co? A może każda podwyżka pracownika ma być dedykowana na czynsz?
Ktoś sobie dom wybudował na własnej działce to jest kilkaset tysięcy złotych proszę nie porównywać do mieszkań z miasta za darmo! Tylko porównać najem z miasta od najmu prywatnie. Inaczej będzie wyglądać prawda? A jak ktoś ma najniższą krajową i za mieszkanie płaci 60-70 % chętnie zamieni się na 40 % dochodów? Chyba tak, ale nie może, bo takie mieszkanie zajmuje kombinator z dużo wyższym dochodem. Dlatego sprawdzanie dochodów bardzo popieram.
Zwyżka za wc w mieszkańiu 10 proc. za łazieńkę w mieszkańiu 25 proc. zwyżka za liczniki 4 proc. !!!!!!! gaz sieciowy 20 proc zwyżki!!!! .Czy pan te zwyżki i zniżki w ogóle przeglądał???Czy po prostu ma nas za idiotów . W sąsiednich miastach maksymalnie po 3 -4 zwyżki ,u nas lista dluga jak pas startowy! A łazieńka gdzie ma być w garażu a może na strychu, a co ma gaz sieciowy do tego ?????
Ot rozwiązanie proste, jak po wojnie. Robisz do wiadra i wiuuu za okno.
Większość ludzie Polsce zarabia najniższą krajową ,więc większość piekarzan potrzebuje takiego mieszkania,jak człowiek trochę więcej zarobi to nie może trochę odłożyć ,czy kupić coś potrzebnego ,tylko się go straszy że przyjdzie kontrola i będzie więcej płacił ,albo będzie musiał poszukać nowego mieszkania,rząd i samorządy i tak już wyciskają obywateli jak cytrynkę
za co te podwyżki, my płacimy najwięcej już płacę wiecej niż na osiedlu w Katowicach gdzie przed blokiem mają plac zabaw i zieleń ……..można płacić ale warunki w jakich mieszkamy są fatalne, słaba wentylacja , obskurne klatki schodowe, brak parkingów , strach dzieci na dwór puścić pijacy przed blokiem, i osiedle wyglądające jak papugi, kto dobierał te kolory oczopląsów można dostać .
wszędzie widzę tylko pijaków monopolowy przed którym strach iść , w lato odór fetoru moczu…..
i za to mamy podwyżki, ???? jestem za oddaniem sprawy do sądu i przekazaniem pięknych zdjęć jak pijacy leżą na trawie w swoim moczu i władza nic z tym nie robi, bo płacić trzeba jak za osiedle luksusowe …
Chętnie się dowiem gdzie są takie tanie osiedla w Katowicach?
I płaci Pani najwięcej od kogo?
Najwięcej? Mieszkam. Na Brzezinach, z tego co wiem to mój blok jest jedynym na osiedlu który nie jest podpięty do co, klatka nie jest w żaden sposób zabezpieczona przed wejsciem, płacę ponad 9zl/m samego czynszu i nie narzekam tak jak osoby mieszkające na Osiedlu Wieczorka, które mają docieplone budynki, nie muszą palić w piecach. Z miłą chęcią możemy się zamienić.
Oj znam takich, co mieszkają na starym z dziada pradziada mieszkają, by dostać mieszkanie meldowali ciotki i pociotki, oświadczenie o ciąży ( ponad dekadę temu) też miało znaczenie. Znacie Górnika z najniższą krajową??? On pracuje, żona pracuje 1 – 2 dzieci i oni w komunalce? Panie Krzysztofie brać się za to!! Komunalne dla naprawdę biednych!
Pewnie , wywalić wszystkich którzy jeszcze regularnie płacą i dać menelom.Miasto za nich zapłaci .
Renciści, z niską emeryturą, rodziny pracujące z dziećmi, niepełnosprawni nie są MENELAMI. Dać potrzebującym, a nie cwaniakom, których na Starym jest sporo. Masz więcej to płać i tak będzie mniej niż gdzie indziej i zwolnij miejsce tym co potrzebują. Proste. Nienawidzę PiSu, a Turzański też czasem mnie wkurza (Sorry ale tak jest), ale z tym się zgadzam w 100 %, żeby sprawdzać zarobki. Ja nie potrzebuję i się nie ubiegam. Mam szczęście, ale nie każdy tak ma.
To nie renciści i pracujący rodzice siedzą między blokami z piwami w ręce bo ci pierwsi nie mają na to kasy a ci drudz czasu!Owszem są tacy co gdzieś tam pracują za najniższą , ale tak żeby się zmieścić w dochodach żeby miasto czynsz zapłaciło, a teszta pensji do koperty! Mieszkań do remontu na własny koszt też już mało kto chce, bo przecierz musi być wyremontowane bo dzieci czworo i małe zarobki ..Żreć srać i się rozmnażać, to jest motto patplogi której na osiedlu sporo.Przykre ale prawdziwe.Normalnych ludzi szarpać ,drzeć z nich kasę a teraz jeszcze straszą, nosz qrwa banda złodziei…….
Dla naprawdę biednych to jest socjal ale dla biednych a nie meneli.
Wynajmuje mieszkanie w prywatnej kamienicy. Płacę prawie 1800 złotych. Nie mogę już słuchać tych dyskusji o wysokim czynszu. Chętnie się zamienię z każdym kto ma mieszkanie komunalne. Moja rodzina marzy o takim mieszkaniu, ale nie spełniamy kryteriów. Dobrze, że ktoś się przyjrzy temu kto mieszka w tych mieszkaniach, bo mam wrażenie, że niektórzy zarabiają lepiej niż ja i mają komunalne, a nam sie nie należy. Gdzie równość traktowania?
jak cie stać na wynajem 1800 to kup sobie dom tyle samo wyjdzie a będziesz na swoim
Dokładnie ja płaca 1100 zł u prywaciarza za 2 pokoje. Chętnie się zamienię z kimś.
Za tą kasę to byś już dawno swoje własne kupił,a nie komuś płacisz
A co jeżeli przez 20/30 lat nie żyć w tym samym mieszkaniu? Bo mniej więcej tyle zajmuje spłata kredytu na mieszkanie czy dom.
Zresztą nie wystarczyło by miejsca na naszej planecie, gdyby każdy chciał budować dom…
Wystarczyłoby, wystarczyłoby… Inna kwestia, że nie każdy może sobie pozwolić na odłożenie kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy na wkład własny do kredytu. Ot są ludzie za bogaci by być biednymi i za biedni by być bogatymi.
Śmieszny komentarz jak cię stać 1800 na wynajem to wcale tak słabo chyba nie zarabiasz chyba że nic nie jesz i jesteś sam. Problem jest w tym że zwykłemu obywatelowi uczciwie zarabiającemu podnoszą czynsz bo zarabia 500 zł więcej niż najniższa krajowa żeby utrzymać darmozjadów z socjalu. I tyle w tym prawdy akurat dostałem mieszkanie do remontu zadłużone pewnie na niezłą sumkę gość który mieszkał tu przede mną zostawił niezły syf, zadłużył mieszkanie i parę razy przez niego była wzywana do bloku straż pożarna i wiecie co zrobili ? Przerzucili go 3 bloki obok do socjalu, oczywiście na starym osiedlu pierwszy blok wyremontowany z C.O. to właśnie był blok socjalny dla darmozjadów. Nie mam nic do zarzucenia obecnej władzy z Piekar tylko ustrój państwa jest upośledzony.
Pierwsza mądra wypowiedź jaką tu przeczytałam.